Monday 20 September 2010

Diari#4: Manusia Itu Tidak Bersendirian

Manusia. Siapa yang tidak pernah dibelenggu masalah? Kadang-kadang manusia itu berasa sunyi tatkala tiada teman, dirundung masalah, mahupun ditinggalkan kekasih..?? Saya mungkin tidak pernah lagi berasa sunyi, benar-benar sunyi, kerana saya yakin ada yang menemani.Kadangkala, kita mungkin ditinggalkan rakan, atau mungkin sekali dipulaukan. Tetapi saya yakin, mungkin Allah telah mentakdirkan apa yang terbaik untuk kita. Segalanya telah tertulis di Luh Mahfuz. Mungkin setiap kali kesunyian itu datang, Allah mengutuskan seorang hamba-Nya sama ada secara sedar atau tidak. Tatkala kita dicengkam sunyi, Insya Allah akan ada yang membantu. Mungkin sesorang yang kita kenal, mungkin seseorang yang kita tidak kenal, mungkin melalui makhluk Allah yang lain, haiwan peliharaan misalnya dan banyak lagi cara yang Allah kurniakan untuk membantu kita. Allah itu Maha Penyayang.

Nasihat saya, peganglah pada kalimah La ilaha illallah. Berimanlah pada kalimah itu, nescaya Allah akan mengasihimu. Seandainya kalian dirundung masalah, bersabar. Sabar itu membentuk iman, dan iman itu tempatnya di syurga. Mungkin ada yang menyedari tentang kehadiran 'teman' anda itu, mungkin ada yang tidak mempercayainya. But trust me, we learn from the past and mistakes.
Saya juga selalu berpegang pada ayat motivasi itu. Ayat yang sukar saya tempuhi cabaran untuk mengenalnya. Segala masa lalu dan kesalahan kita itu Insya Allah akan membentuk peribadi kita yang sekarang. Bahkan, mungkin boleh membuatkan kita lebih tabah dan tenang.

Jika kalian menyangka kalian benar-benar kesunyian, Allah kan ada? Dia sentiasa menemanimu, saat kalian susah dan senang. Dia melihatmu, melihat apa yang dilakukan hamba-hamba-Nya. Tidakkah kita berasa malu, kiranya Allah melihat kita sebagai seorang hamba yang sering mempersoalkan takdirnya, yang selalu mengalah pada dugaan-Nya. Saya juga malu.
Apa yang ingin saya sampaikan di sini, walau teruk dan sukar mana dugaan yang melanda diri kalian, ingatlah, manusia itu tidak bersendirian. Terpulang kepada anda untuk memikirkan kebenaran ini. Allahu Akbar!

2 comments:

  1. Memang ada seseorang untuk setiap orang.. :)
    kuman "melayang" Entry

    ReplyDelete
  2. salam nurina..
    sudah terimakah cenderahati pertandingan?

    http://ezanyempires.blogspot.com/2010/09/cenderahati-pertandingan.html

    ReplyDelete