Wednesday 13 October 2010

Diari#6: Di Sebalik 1 Malaysia, 1 Badlishah...

SMK Sultan Badlishah, Kulim, Kedah. Sebuah sekolah yang berjaya mendapat tempat di hati saya, bahkan mungkin juga di hati anda. Pada dasarnya sekolah ini cuma sebuah sekolah yang biasa. Apa yang menjadikan sekolah ini luar biasa, pada pendapat saya, adalah disebabkan oleh insan-insan luar biasa yang menggerakkan sekolah ini. Sesuai dengan ungkapan 1 Malaysia, 1 Badlishah ... sebenarnya erti yang terkandung dalam moto ini sungguh luar biasa.

Waktu saya kali pertama menjejakkan kaki di sekolah ini, saya melihat pada pengetuanya. Seorang wanita. Bukan wanita biasa, tetapi seorang wanita luar biasa. Nama beliau Puan Hajjah Azizah binti Rasol. Menurut pandangan saya, beliau merupakan seorang yang sangat tegas. Very strict. Tetapi saya yakin setiap ketegasan beliau adalah untuk kebaikan diri dan sekolah. Tanpa sifat keprihatinan para pengajar dan pendidik, mana mungkin SMK Sultan Badlishah berjaya mendapat tempat yang gah di persada Kedah? Dan harapnya persada negara.


Menurut saya, ungkapan 1 Badlishah menunjukkan sebuah ikatan yang mesra harmoni di antara setiap warga Badlishah. Guru dan staf, guru dan pelajar, pelajar dan staf. Pada luarannya, setiap kenangan sama ada pahit ataupun manis boleh diterokai sepanjang bersekolah di sekolah yang cukup unik ini. Pengalaman pahit? Dimarahi, didenda, dirotan. Pengalaman manis? Dididik, diasuh, disayangi, dirawat.

Sesiapa yang tidak memanfaatkan kenangan dan nostalgia sebegitu dengan sebaiknya, percayalah anda akan rugi. Selain perpaduan, kerjasama juga penting dalam menjayakan konteks 1 Malaysia, 1 Badlishah. Kerjasama di antara semua warga Badlishah. Saya memetik kata-kata kartun Wonderpets, apa yang penting... kerjasama! Benar, misalnya pelajar tidak mahu bekerjasama dengan guru. Ingkar arahan guru. Ponteng kelas dan sebagainya. Apakah akan wujudnya perpaduan itu kelak? Jawapannya mudah sahaja, tidak.

Seterusnya, kasih sayang. Kasih sayang di sini bukan saya maksudkan seperti 'loving couple' atau sebagainya. Kasih sayang kita pada sekolah, pada guru, pada alam lestari Badlishah, pada kelas, pada suasana pembelajaran dan juga pada rakan-rakan. Kasih sayang menghidupkan kehidupan. Tanpa kewujudan sifat ini, semuanya akan hancur. Percayalah. Contohnya mudah sahaja, andai kata 50 peratus warga Badlishah tidak menyayangi sekolah, mereka membuang sampah merata-rata atau vandalisme (kononnya kreatif). Kita boleh mencapai pada satu kesimpulan bahawa imej sekolah ini akan tercalar. Sekiranya imej sekolah Badlishah sudah tercalar, masihkah boleh dilihat bayang-bayang 1 Badlishah? Jawapannya juga sangat mudah, tidak.

Rahsia di balik 1 Malaysia, 1 Badlishah yang selanjutnya... yakin. Biarlah saya terangkan supaya jelas. Apabila kita mengidam-idamkan suatu matlamat, misal kata untuk membawa SMK Sultan Badlishah lebih mantap dalam arena sukan. Setelah usaha, doa, tawakkal, kita juga harus yakin. Dan saya juga yakin, insya Allah, sekolah ini mampu membawa imej yang sangat mantap dan berprestij dalam apa jua bidang yang diceburi. Insya Allah. Mustahil untuk pengecut. Justeru, saya juga menyematkan dalam diri bahawa sekolah kebanggaan saya ini tidak mustahil boleh menjadi sekolah top Malaysia. Nombor satu. Who knows?

3 comments:

  1. Badlishah sekolah yang best....
    kena support org kulim nih...
    Kuman "kenapa.." Entry

    ReplyDelete
  2. saya dlu smkay..tp kerap dgq nama sekolah ni..hebat..tp ni br tau yg sekolah ni sekolah lama..no wonder la hebat sgt..dah mcm sekolah ibrahim sg petani :)

    ReplyDelete
  3. @???? ??????
    smkay? pernah dengar juga sekolah tu.
    =)

    ReplyDelete