Wednesday 18 May 2011

Diari#21: Selamat Hari Guru

Masih belum terlambat kan untuk saya mengucapkan Selamat Hari Guru? Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua guru-guru yang pernah mendidik saya walau sekecil mana pun ajaran itu. Layang-layang tidak boleh terbang tinggi tanpa tali. Begitulah menurut saya hubungan antara guru dan pelajar. Pelajar punya cita-cita tinggi, ibarat layang-layang, tetapi hanya mampu diterbangkan dengan adanya tali yang dapat mengawal pergerakan layang-layang tersebut. Begitulah guru. Mengajar, mendidik dan menegur bila pelajarnya salah.
Menurut saya, bukan senang tugas sebagai seorang guru. Paling penting, memerlukan kesabaran. Ya lah, guru mengajar sesuatu yang mungkin belum kita ketahui. Mereka akan mengajar berulang-ulang kali sehinggalah kita benar-benar faham subjek tersebut. Dan saya yakin, selepas mengajar, mesti cikgu akan cakap, “Faham tak?” Dan pelajar pun angguk saja sama ada mengerti atau tidak. Saya pun lebih kurang begitulah, dan akhirnya diri sendiri yang tak faham. Baiklah, moral di sini kalau tidak faham tanya ya, kerana malu bertanya sesat jalan.

No comments:

Post a Comment