Monday 14 September 2015

Diari#58: Hard Work Does Pay Off



Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, rezeki hari ini dalam sejarah. Pagi tadi telah berlangsungnya majlis penutupan sempena sambutan bulan kemerdekaan. Banyak aktiviti yang telah dijalankan sekitar dua, tiga minggu yang lalu. Nak dipendekkan cerita, alhamdulillah, rasa puas hati sebab tak sia-sia juga effort yang telah dicurahkan sebelum ini. Saya puas hati sebab sekurang-kurangnya adalah juga sesuatu yang dapat dicapai dalam hidup ni, walaupun pencapaian yang tak seberapa. Pencapaian hari ini ialah:

Tempat Ketiga
* Mengarang Esei
* Pertandingan Fotografi (Selfie Merdeka)

Naib Johan
* Melukis Poster

Johan
* Penghasilan Montaj Video
* Mengarang Sajak

Saya agak terkejut sebab tak expect boleh menang dalam semua pertandingan yang disertai (ayat klise). Tapi saya percaya, rezeki Allah ni, boleh hadir pada bila-bila masa sahaja.

1. Mengarang Esei

Yang ni memang langsung tak jangka boleh menang sebab karya yang dihasilkan bukannya 100% asli penulisan saya. Banyak diambil dari buku rujukan dan sedikit pengolahan ayat sendiri. Kemudian terus hantar pada pensyarah yang berkenaan, semata-mata ingin mendapatkan sijil penyertaan. Rasa macam tak layak menang sebenarnya, tapi orang dah bagi, kita ambillah. Ehem. Dapatlah satu paket wafer sebagai hadiah.

2. Pertandingan Fotografi

Untuk selfie merdeka, saya dan rakan-rakan serumah yang lain telah membuat perancangan sebelum kami bergambar. Bayangkan, hendak selfie pun perlukan perancangan. Syarat yang dikenakan perlu ada latar mana-mana kawasan dalam kampus dan bertemakan kemerdekaan. Jadi lokasi yang kami pilih adalah kawasan yang mempunyai latar bendera. Kami pun telah bersepakat untuk memakai tudung berwarna biru dan merah disebabkan kesukaran mencari tudung putih dan kuning (warna Jalur Gemilang). Monopod pula terpaksa dipinjam dari seorang rakan yang lain memandangkan kami tujuh-tujuh orang tidak memilikinya. Kemudian, tetapkan masa yang sesuai untuk bergambar dan sebagainya. Foto pula langsung tidak diedit kerana kami mahu mengekalkan keaslian pada foto tersebut. Lagipun, saya lebih suka foto asli daripada foto yang diedit. Alhamdulillah, nak dijadikan rezeki dapat tempat ketiga.  Dapatlah kami hamper yang dipenuhi dengan snek dan gula-gula. Bahagilah kami tujuh-tujuh orang.

3. Melukis Poster

Seperti yang pernah saya ceritakan sebelum ini, saya langsung tidak ada niat untuk sertai pertandingan poster. Tapi salah seorang rakan telah memasukkan nama saya dan keesokan harinya itu kami pun bertanding. Tanpa ada sebarang perancangan langsung mahu lukis apa. Sewaktu orang lain telah mula melukis, saya dan rakan-rakan sibuk mencari idea mahu menghasilkan lukisan. Masing-masing pula memang bukan orang seni. Jadi itulah masalah yang perlu kami atasi walau bagaimanapun caranya.

Saya memang tak reti melukis orang, jadi atas persetujuan bersama, saya pun memilih satu rekaan simple tapi bagi saya ada maksud yang tersirat. Dah lama rasanya saya tak melukis, dan rasa janggal pula bila melukis poster. Hikmah yang saya dapat daripada aktiviti ini ialah saya dapat mengembalikan semula keyakinan untuk melukis. Dan bagi saya, kerjasama pasukan memang sangat penting untuk kita realisasikan sesuatu perkara. Sungguh. Rakan-rakanlah yang menjadi pendorong untuk melengkapkan poster. Percayalah, tanpa kerjasama dan komitmen, memang sukar nak capai something dalam hidup ni. Alhamdulillah, cuba-cuba nasib pun boleh dapat naib johan. Dan dapatlah lagi satu hamper berisi snek dan gula-gula.


Carilah lukisan kami yang bernombor K2


4. Penghasilan Montaj Video

Bagi montaj video, saya cuma hantar semula montaj video yang pernah saya hasilkan kira-kira sebulan yang lalu. Penghasilan video ini adalah yang paling mencabar berbanding yang lain. Memang perlukan bantuan dan kerjasama orang lain. Lagi mencabar sebab saya cuba bawakan konsep yang berbeza daripada video-video yang pernah saya hasilkan sebelum ini. Dan proses rakaman memang mengambil masa berjam-jam sehinggalah dapat memuaskan hati saya sendiri.

Alhamdulillah, dapat satu paket wafer sebagai hadiah kemenangan.



5. Mengarang Sajak

Hari terakhir pertandingan barulah saya hantar karya kepada juri. Minggu itu memang teramat padat dengan jadual aktiviti lain. Saya cari masa kosong, duduk dalam bilik kuliah kosong, kosongkan fikiran yang serabut, dan cuba berkarya. Alhamdulillah, karya minit-minit terakhir ini pun mampu dapat tempat pertama. Maka, dapatlah satu lagi paket wafer.

Sajak tersebut boleh dibaca di SINI.


Kadang, kita rasa kita tak mampu nak libatkan diri dalam sesuatu. Takut tak menang. Takut tak layak. But let me tell you something. Kalah menang belakang cerita. Tapi kalau menang tu kira bonuslah. Apa yang penting, dalam setiap benda yang kita buat tu, kena buat sungguh-sungguh. Sebab setiap benda yang kita buat dengan niat yang baik, pasti ada hikmahnya. Percayalah.

So yeah basically, saya rasa program-program sebegini patut dianjurkan lagi. Tapi harap bolehlah sediakan hadiah selain snek dan makanan. Sebab makanan ni sekejap sahaja boleh hilang. Tapi kalau bagi item yang solid, bolehlah disimpan sebagai kenang-kenangan atau memberikan manfaat kepada si penerimanya.

No comments:

Post a Comment