Tuesday 8 October 2019

Lightshow di Regensburger Dom

Bismillahirrahmanirrahim.


23 September 2019. Untuk post ini, saya cuma ingin berkongsi gambar-gambar yang saya ambil semasa menyaksikan Lightshow di Regensburger Dom. Saya tak tahu sejarah lightshow ini, tapi Paula kata pertunjukan sebegini hanya ada setiap 150 tahun sekali. Jadi pertunjukan ini merupakan satu benda yang baru juga untuk penduduk di Regensburg. Saya tak dapat bayangkan kalau 150 tahun yang lepas, macam mana pertunjukan ini disampaikan kepada umum.

Ini kali pertama saya menyaksikan lightshow di bangunan, dan hasilnya memang sangat cantik dan menarik. Kisah sejarah Regensburg diceritakan melalui lightshow ini. Ada banyak lampu berwarna-warni, lagu-lagu ala opera dan sound effectnya juga cukup menarik. That is what you expect from a lightshow on a dom. Maaf saya tak boleh nak ceritakan sejarahnya, sebab saya tak faham pun. Cuma berdasarkan kisah yang disampaikan, saya tahu yang dom ni pernah terbakar dan dibina semula.










No comments:

Post a Comment