Friday 18 February 2011

Trivia: Pelancaran Bulan Semarak NILAM 2010

Hari Ahad yang lepas, sekolah saya ada mengadakan pelancaran sempena Bulan Semarak NILAM dan Bahasa Kebangsaan 2011. Mungkin sudah terlambat bagi saya menulis entry ini, cuma sekadar coretan semata.

Pada hari itu, pengetua sekolah Puan Hajjah Azizah binti Rasol ada membuat ucapan tentang penggunaan bahasa moden yang kita gunakan sekarang. Hihi. Umpamanya, perkataan seperti baik, rajin atau cantik mesti akan ditambah dengan perkataan 'gila' dibelakangnya. Baik gila, rajin gila, cantik gila. Tahukah anda, gila sebenarnya merujuk kepada orang yang menderita sakit fikiran atau lebih senang saya takrifkan sebagai sakit mental?

Penggunaan perkataan kekasih pula selalu ditukarkan kepada... pakwe, makwe, awek dan sebagainya. Saya sendiri bingung dari mana perkataan-perkataan ini muncul? Sesiapa yang tahu bolehlah beritahu saya, ya?

Sebenarnya, pada hari itu juga saya dikehendaki membaca resensi buku. Dari belakang pentas, berpeluh-peluh saya menunggu, Maksudnya, saya gementar lah. Tetapi alhamdulillah selepas pembacaan sajak saya terus baca resensi dan semuanya berjalan dengan lancar. Masuk kali ini, sudah dua kali saya 'terpaksa' berucap ketika perhimpunan rasmi di hadapan semua para pelajar sesi pagi dan guru-guru. Bayangkanlah, betapa segan dan malunya saya. Hihi. Anda sendiri, kalau diberi kesempatan mahu tak berucap seperti itu?

Oh ya, untuk bulan bahasa ini juga ada pelbagai pertandingan yang dianjurkan seperti pidato, bahas, forum, pantun dan resensi. Kalau ikutkan, semua saya nak masuk cuma kondisi yang tidak mengizinkan. Ada banyak lagi teks yang perlu saya hafal. Hujung bulan pula ada pertandingan resensi buku di luar sekolah. Doakan saya berjaya ya? InsyaAllah. =)

No comments:

Post a Comment