Monday 11 February 2013

Majlis Pentauliahan Badar KUSESS 2013



Buat julung-julung kalinya KUSESS mengadakan Majlis Pentauliahan untuk Badar (Badan Dakwah dan Kerohanian). Ustaz Khairul Anwar yang mencadangkan supaya majlis ini diadakan, khusus untuk barisan Majlis Tertinggi dan ketua-ketua biro Badar. Terdapat enam biro atau lebih dikenali sebagai lujnah dalam organisasi Badar ini iaitu Lujnah Baitulmal, Lujnah Tamrin, Lujnah Hubungan Luar, Lujnah Usrah dan Halaqah, Lujnah Buletin serta Lujnah Surau dan Musolla. 

Setiap ketua dan penolong ketua lujnah ditugaskan untuk mengendali dan menggerakkan lujnah masing-masing supaya bergiat lebih aktif dan bersama-sama memajukan Badar 2013. Sebenarnya, majlis ini hampir-hampir tidak jadi disebabkan masalah-masalah tertentu. Demi menyelamatkan majlis pentauliahan ini, saya pun tawarkan diri untuk buat kertas kerja, yang sebenarnya disiapkan oleh setiausaha. Alhamdulillah proposal diluluskan. Betapa gembiranya hati saya sebab proposal Maulidur Rasul hari tu tidak diluluskan oleh ustazah.

Majlis ini diharapkan dapat menjadi tunggak kepada pemerintahan organisasi Badar supaya bergiat lebih proaktif dalam tugas amar makruf nahi mungkar kami. Saya mahu adik-adik Badar yang lain tidak mengambil enteng jawatan mereka sebagai seorang Badar. Saya mahu mereka menganggap bahawa Badar ini pun seolah-olah pengawas, tetapi dalam bidang kerohanian. Siapa tahu, melalui organisasi Badar ini jugalah bakal melahirkan pendakwah terkemuka suatu hari nanti.

Perkara yang lebih menggembirakan, khususnya buat MT dan biro puteri ialah, kami menerima pashmina sebagai simbolik pelantikan. Setiap pashmina itu berlainan warna dan corak. Manakala Badar putera menerima serban putih setiap orang. Selain itu, tidak ketinggalan juga watikah pelantikan yang mungkin akan dibuat semula nanti rasanya. Barisan Badar juga telah berikrar di hadapan para guru dan rakan-rakan yang lain bahawa kami akan melaksanakan amanah yang diberikan. Mudah-mudahan saya tidak termakan ikrar diri sendiri. Doakan saya agar mampu memikul tugasan ini dengan baik, ya?

Pemimpin BADAR, saudara Muhammad Najmul Fathi bin Wahab



1 comment:

  1. assalamualaikum,
    wow kusess' badar is so bombastic. korang semangat lah not like my school. masa we all form4 je semua bergerak then tahun ni jatuh balik :(
    so good luck ah :)

    ReplyDelete