Monday 10 October 2011

Diari#25: Selamat Merdeka warga Badlishah ^^

Alhamdulillah tadi PMR telah pun berakhir buat sesetengah pelajar kecuali yang mengambil bahasa Arab, Cina, Tamil, Punjabi, Iban or Kadazandusun. Jadi, kepada yang masih akan berperang esok, selamat berusaha! Kepada yang telah 'merdeka' sebenarnya bukan bererti tak perlu belajar, kita kena sentiasa belajar dan belajar daripada persekitaran. Kalau tidak otak akan beku dan lama-lama tersekat. Eh, betul ke?

Jadi, bagaimana dengan perancangan anda lepas PMR ni? Perancangan saya, erm, banyak sangat, itu pun belum tentu semuanya boleh dibuat dalam masa dua bulan ni, tapi insyaAllah bak kata pepatah inggeris, "If there's a will there's a way." Yang pertama, saya ingat nak selesaikan semua kerja yang tergendala, terbengkalai, atau terbantut sebelum PMR dulu. Al-maklumlah, bila nak periksa penting, mesti parents akan suruh berhenti buat itulah berhenti buat inilah. Dan yang paling penting, No FACEBOOK. Sekarang alhamdulillah parents bagi guna balik.

Yang kedua, saya harap sangat boleh sertai rombongan lepas PMR, tak kiralah ke mana-mana. Dulu seingat saya ketika zaman kakak saya, dia sempat melawat ke rumah kanak-kanak down syndrome kalau tak salah. Ya Allah, teringinnya nak pergi sana. Saya suka sangat kanak-kanak, kecuali yang nakal-nakal. Hehe.

Yang ketiga, saya ingin meluangkan masa lebih bersama rakan-rakan sebab lepas ni, mungkin kita tidak akan berjumpa lagi. Walaupun Badlishah baru dapat sekolah kluster baru-baru ini, tapi saya yakin ramai memilih untuk keluar juga ke SBP atau MRSM. Saya? Ada la juga mohon SBP, tapi kemungkinan besar rasanya tak akan pergi. I just wanna stay in Badlishah. Ececeh. MRSM tak mohon.

Mesti ramai yang fikir, lepas PMR kita bebas, kita enjoy. Well, memang sepatutnya begitu. Tapi akhlak, hati, minda, janganlah terlalu dibebaskan dengan keseronokan yang melampau-lampau ya. Sentiasa hormati guru juga, sebab mereka yang telah bersusah-payah mengajar saya dan anda selama ni. Walaupun mungkin selepas ini mereka tidak akan mengajar kita lagi, tetapi jasa-jasa mereka harus kita kenang, ok?

Kawal diri, kawal nafu, anda mampu mengubahnya. ^^

No comments:

Post a Comment