Tuesday 11 October 2011

Tips: 10 Perkara yang Boleh Anda Lakukan Lepas PMR

Rakan-rakan banyak bertanya tentang aktiviti yang boleh dilakukan selepas PMR. Di sini saya ingin mengambil kesempatan untuk berkongsi 10 perkara yang boleh anda lakukan selepas PMR. Saya tahu, mesti ramai yang rasa bosan. Sebelum PMR, yalah, macam-macam yang kita berangan nak buat. Tetapi lepas sahaja tamat PMR, banyak sangat masa yang terluang. Mari baca tips yang saya sediakan, kalau-kalau dapat membantu.

1) Banyakkan amal jariah.
Ha. Masa ni la adalah masa yang terbaik untuk kita mengumpul jutaan pahala, sebagai bekalan untuk akhirat nanti. Banyak kerja kebajikan yang boleh buat. Contohnya, kemas rumah (kalau rajin), tolong para guru di sekolah, gotong-royong dan sebagainya. Apa yang pasti, kerja-kerja macam ni memerlukan tahap kerajinan yang sangat tinggi, yang mungkin tidak dimiliki oleh sesetengah daripada kita. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih kan?


2) Rancang masa menonton televisyen
Tidak dinafikan, berdasarkan "kajian" saya di Facebook,rata-rata bekas pelajar PMR memutuskan untuk menonton televisyen mahupun menonton video atau drama secara online. Kalau tak pun memuat turun drama-drama Korea untuk tatapan. Apa yang pasti, rancanglah waktu anda dengan sebaik mungkin dan jangan terlalu leka ketika menonton. Oh ya, selamat menonton ya.

3) Kemaskini blog, aktif Facebook, Twitter
Mesti perkara pertama yang anda lakukan di alam maya ialah log in Facebook, kan? Ada juga yang buka Twitter (macam saya) dan ada yang terus update blog. Tajuk entry lebih kurang macam ni la selalunya.
* Yeay! Merdeka!
* Selamat Tinggal PMR
* I'm back!
Tak apalah, asalkan anda bahagia.

4) Baca buku @novel
Bagi saya, pembacaan merupakan suatu perkara yang dapat mengisi masa lapang. Hal ini bergantung pada kategori pembacaan yang anda minat. Sekiranya anda lebih cenderung kepada novel, maka anda akan mendapati cuma novellah yang dapat membahagiakan anda ketika ini. Jika anda seorang yang meminati fiksyen, sirah atau sejarah, pembacaan akan membantu otak anda supaya berfikir dan tidak tersekat. InsyaAllah. Saya sarankan anda boleh beli buku best seller di pasaran. Pasti tidak merugikan. ^^

5) Belajar bahasa baru
Ini merupakan satu lagi tips yang insyaAllah membantu mengisi masa senggang anda. Anda boleh cuba belajar dalam bahasa lain selain bahasa yang anda sering tuturkan. Misalnya bahasa inggeris, arab, jepun, mandarin, tamil, dan macam-macam lagi. Kalau kawan-kawan saya di Badlishah tu, mesti ramai yang nak belajar bahasa korea. Tak salah, malah aktiviti ini boleh membawa pelbagai kebaikan pada anda. Saya teringin nak belajar bahasa jepun, tapi, tengoklah keadaan. Mesti best bila buka sekolah tahun depan kita boleh bertutur bahasa baru.

6) Mulakan satu projek
Anda boleh merancang sesuatu projek yang mungkin mengambil masa selama berbulan-bulan. Boleh kumpul data, idea atau maklumat daripada rakan-rakan di sekolah. Tetapi pastikan projek tersebut tidak membawa kemudaratan kepada diri dan memanfaatkan. Projek boleh dilakukan secara rahsia atau berkumpulan. Sesiapa yang dah ada rancangan dalam otak tu, boleh mula dah sekarang. Yang anda rancangan jahat tu, buangkanlah jauh-jauh ya. ^^

7) Kumpul duit
Pelbagai kaedah mengumpul duit boleh dilakukan. Tips ini khusus kepada yang banyak berangan dan yang bercita-cita tinggi nak jadi kaya. Tak kisahlah apa pun motif anda hendak mengumpul duit, asalkan dengan cara yang halal. Ingat, matlamat tidak menghalalkan cara. Allah tak suka orang yang buat benda haram. Ok, kepada sesiapa yang mempunyai barang-barang terpakai, atau bahan sendiri yang anda rasa orang akan beli, anda boleh membuat pengiklanan di Facebook ataupun blog. Caranya mudah sahaja. Anda cuma perlu memuat naik gambar barangan anda dan menghebahkannya kepada umum. InsyaAllah, kaedah ini boleh membantu anda. Anda juga boleh mengambil upah kerja sambilan. Itu pun kalau ada tempat yang nak terima anda bekerja.

8) Bersukan
Badan cergas minda cerdas. Tips yang ini, mungkin jarang saya buat. Kepada atlit ataupun sesiapa yang suka bersukan, anda bolehlah continue with your activities. Banyakkan berlatih, bersukan. Misalnya ada sahabat saya yang merancang untuk berjoging di padang sekolah untuk kuruskan badan. Ok, tabik la. Kalau saya entah bila la nak bersukan.

9) Tulis surat atau e-mel kepada orang popular
Cara ini juga boleh anda lakukan jika memang betul-betul dah tak tahu nak buat apa. Anda boleh tulis tentang perasaan anda, bagaimana anda mengagumi beliau dan sebagainya. Merapulah apa anda nak merapu. Jika nasib anda baik, insan tersebut pasti akan membaca surat anda dan ketika itu anda akan rasa macam dunia anda yang punya. Hehe.

10) Dial nombor yang salah
Tekan sahaja mana-mana nombor yang anda tahu, dan kalau anda beruntung, mungkin nombor yang anda dail itu merupakan nombor orang-orang terkenal! Jangan dail nombor 999, anda mungkin dipenjarakan.

2 comments: