Wednesday 19 November 2014

Catatan Mat Luthfi



Assalamualaikum.

Yeah, final exam sudah pun selesai. Cuti yang berbaki beberapa minggu ini, perlulah dimanfaatkan dengan baik sebelum saya melangkah ke semester kedua. Saya mahu mencari projek baru untuk dilakukan. Mungkin dalam masa terdekat saya akan cuba siapkan sebuah video yang sempat kami (saya dan housemates) rakam beberapa bulan lepas. Saya tak sempat siapkannya disebabkan laptop yang diserang virus tempoh hari. Harap kalian sabar menanti. Eheh. Alhamdulillah, saya dan keluarga telah selamat sampai ke Selangor. Esok kami akan bertolak ke Johor pula untuk menghadiri kenduri kahwin sepupu. Semoga urusan kami dipermudahkan.




Apa pun, saya hendak berkongi sesuatu yang menarik buat peminat Mat Luthfi yang sedang membaca. Sewaktu saya sedang menyemak notifikasi di Facebook, pandangan mata saya tertarik pada status yang dikongsi oleh Mat Luthfi tentang buku pertama beliau. Mungkin ada yang kurang mengenali siapa Mat Luthfi yang saya maksudkan di sini. Jika anda sering mengikuti Nafas Baru, mungkin anda perasan beberapa kali saya pernah update entry tentang Mat Luthfi. Mat Luthfi ni merupakan seorang vlogger (video blogger) yang dikenali menerusi YouTube.

Seingat saya, saya mula mengikuti perkembangan beliau sejak video Hari Ibu beliau yang viral di internet suatu ketika dahulu. Vlog saudara Mat Luthfi kesemuanya spontan namun ada mesej yang tersirat di sebalik kata-kata dan lakonan beliau. Mat Luthfi pernah menang Shout Awards atas pencapaiannya berjaya meraih viewers yang ramai di YouTube. Secara peribadi, saya meletakkan Mat Luthfi sebagai vlogger nombor satu di Malaysia. Walaupun beliau minat bidang perfileman, tetapi beliau sedang menyambung pelajaran dalam bidang architecture kalau tak salah saya.

Apa pun, saya teruja untuk mendapatkan bukunya yang berjudul Catatan Mat Luthfi. Baru sahaja beberapa jam Mat Luthfi share di Facebook, terus bukunya habis stok. Anda boleh baca free sample Catatan Mat Luthfi di Google Play, tetapi cuma sebahagian sajalah. Selanjutnya, kena dapatkan sendiri buku tersebut. Catatan Mat Luthfi mengumpulkan Tweet dan hasil penulisan beliau yang pernah dikongsikan sebelum ini. Walaupun beberapa ayat yang dikongsi, tetap memberikan impak yang mendalam. Harganya cuma sekitar RM16 lebih, itu pun kalau tak salahlah. 

Saya teringin nak dapatkan buku tersebut, dan kalau boleh berserta dengan tanda tangan penulisnya sekali, tetapi nampak gaya macam susah. Mat Luthfi tidak ada di Malaysia sekarang. Tahniah Mat Luthfi! Semoga suatu hari kelak saya juga dapat menyusul beliau dan menyumbang sesuatu untuk anak bangsa. 

1 comment:

  1. actually harga dia around rm25. if ada discount, boleh dapat dalam rm20.

    ReplyDelete