Monday 8 December 2014

Majlis Makan Malam & Engagement Perdana



Assalamualaikum.

Ya, seperti tajuk di atas, saya ingin berkongsi tentang majlis makan malam yang saya hadiri baru-baru ini. Sebenarnya Majlis Engagement Perdana ini dianjurkan untuk menghargai dan mengeratkan lagi pihak kerajaan dengan usahawan di negeri Kedah. Ibu saya telah menempah tiket untuk kami sekeluarga, dan nampaknya usahanya tidak sia-sia sahaja kerana beliau telah berjaya memenangi anugerah dalam majlis tersebut.

Sepatutnya, majlis ini turut dihadiri oleh Menteri Besar Kedah tetapi mungkin beliau tak dapat hadir atas urusan lain. Majlis ini diadakan di TH Hotel Alor Setar. Termasuk kali ini, sudah dua kali saya menginap di TH Hotel. 

Apa yang menarik tentang TH (Tabung Haji) Hotel ini adalah konsepnya yang menekankan cirri-ciri Islam dalam pengurusan dan pentadbiran. Ada kolam renang yang disediakan khusus untuk muslimah. Pekerjanya juga akan memberikan salam apabila bertembung dengan tetamu hotel. Anda juga boleh menemukan al-Quran tafsir yang tersimpan di dalam laci di setiap bilik hotel. Sudah dua kali saya menginap di situ, setiap kali itu juglah saya nampak pengantin yang menjadikan TH Hotel sebagai persinggahan sementara.


Majlis makan malam tersebut diadakan di ball room hotel. Saya agak teruja kerana ada karpet merah yang terbentang dari hujung pintu masuk sehingga ke pentas utama. Ada juga pentas yang disediakan untuk photoshoot dengan bayaran sebanyak RM15 sekeping, mungkin khas untuk program ini saja. Gaya macam artis pula dengan karpet merah segala.

Alhamdulillah, makanan yang dihidangkan sedap. Ada pelayan yang ditugaskan di setiap meja makan. Ibu saya tidak duduk sekali dengan kami kerana disuruh duduk di meja VIP nun jauh di hadapan pentas. Pelayan yang bertugas di meja kami nampak gementar, first time kot. Hidang makanan pun sampai tertumpah. Tak apalah, kalau saya yang jadi pelayan mungkin bukan nasi saja tumpah, sampai minuman pun tersimbah agaknya.


Selesai menjamah hidangan, barulah majlis diteruskan dengan penyampaian anugerah kepada para usahawan yang berjaya dalam kategori yang berlainan. Alhamdulillah, rezeki ibu saya telah terpilih sebagai penyewa premis MARA terbaik. Congratulations mum! You deserve it.



No comments:

Post a Comment