Friday 13 January 2012

Diari#29: 7 Hari

7 hari? 7 hari bersekolah sebagai pelajar tingkatan empat. Banyak subjek baru yang diperkenalkan. Walaupun tidak ada lagi subjek sains, tetapi telah digantikan dengan Physics, Biology dan Chemistry. Kemahiran Hidup pula bertukar kepada Prinsip Perakaunan. 


Dalam banyak-banyak subjek ini, subjek yang benar-benar menekan perasaan adalah Additional Mathematics. Walaupun baru belajar, telah pun memeningkan kepala saya. Padahal banyak lagi topik-topik yang akan datang. Prinsip Perakaunan, setakat ini menarik bagi saya. Tetapi bila bersembang dengan para senior, semuanya ada perancangan untuk drop Prinsip Perakaunan. Mereka buat saya risau. Adakah keputusan saya tepat?


Gambar Wikipedia

7 hari di SMK Sultan Badlishah untuk tahun 2012 juga, boleh dikatakan menarik dan mencabar. Setakat ini, saya menjadi AJK Prinsip Perakaunan di kelas, alhamdulillah setelah mendapat kepercayaan untuk kutip duit dari Cikgu Norlia. Dilantik juga sebagai AJK Persatuan Matematik, dan sekali lagi mendapat kepercayaan untuk pendaftaran ahli baru. Bayaran pendaftaran cuma RM2. InsyaAllah jika ada sebarang perjumpaan pasti akan dimaklumkan. Tetapi setakat ini, baru dua orang yang mendaftar. Mungkin semua sudah ada persatuan sendiri, kan?

Ramai juga yang terkejut, kenapa tiba-tiba saya jadi AJK Persatuan Matematik. Biar saya berterus terang, saya cuma ingin menggalas tanggungjawab yang diberikan. Bila sudah ada peluang, ertinya orang sudah beri kepercayaan kepada saya. InsyaAllah, saya akan laksanakan tanggungjawab sebagai AJK dengan sebaik mungkin. Walau apa pun, persatuan Bahasa Melayu tetap utama di hati saya berbanding yang lain. 

Kemudian, saya turut dilantik sebagai AJK Disiplin Pusat Sumber Al-Hikmah. Alhamdulillah, mendapat kepercayaan daripada Cikgu El. Tapi AJK Disiplin? Woh. Maka selepas ini, saya akan lebih mengetatkan pengawasan dalam pusat sumber. Jangan pula marah saya sekiranya anda ditegur. Saya cuma menjalankan tugas, ya.

Dan baru-baru ini, saya dilantik sebagai Penolong Setiausaha PBSM (Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia) di sekolah. Alhamdulillah. Kak Fatimah Jamaludin , selaku senior saya yang mencalonkan. Selepas bertanding dengan rakan-rakan sendiri, alhamdulillah takdir menyebelahi saya. Mungkin undian atas nama saya lebih sedikit berbanding yang lain. Pengerusi untuk tahun ini pula, Kak Atiqah Azlan. Tahniah kepadanya.

Lagi satu, sebenarnya saya tidak ada keputusan yang tetap untuk menyertai kelab sukan di sekolah. Pada awalnya, saya memilih bowling sahaja. Tetapi blogger Little Muslimah a.k.a Nurul Ain Farhana mencalonkan nama saya untuk pemilihan bola jaring. Jadi saya memutuskan untuk menyertai kelab bola jaring.

Suasana di kelas juga sudah berubah. Tidak sama lagi seperti dahulu. InsyaAllah, saya akan belajar menyesuaikan diri di kelas baru. Alhamdulillah ada rakan berbual yang baik itu Nurul Nabila. 

Mudah-mudahan, jika ada lagi hari-hari yang seterusnya di SMK Sultan Badlishah, pasti akan saya jalankan dengan baik dan bermakna. Rancang mahu menjadi pelajar yang bertanggungjawab. Tetapi jika terlalu banyak tugasan sekolah, terutamanya Add Math, saya tidak boleh berjanji. Hehe.

3 comments:

  1. waaa...dh besar pun dia!
    apapun, welcome to upper form life!
    smoga lebih brjaya brbanding hari2 yg telah berlalu...
    akak cuma nk nasihatkan... Ina jgn cepat mngalah. pedulikan rungutan2 org lain, jgn smpai kita trpengaruh...

    *Akak x ambik Prinsip akaun... apapun, belajar leklok ye...

    ReplyDelete
  2. terima kasih akak.. insyaAllah..

    i will take note on that!

    ReplyDelete
  3. ana seronok buat add math . hehe...

    ReplyDelete