Sunday 4 May 2014

Diari#49: Punyalah tunggu UPU...




Nasib baik UPU tak trending di Twitter. Buat masa ini, saya rasa UPU merupakan sesuatu yang paling dinanti-nantikan oleh kebanyakan calon lepasan SPM yang masih belum mendapat keputusan yang pasti untuk melanjutkan pelajaran termasuklah saya. 

Maka mulalah pelbagai spekulasi yang dibuat oleh ramai pihak tentang tarikh keputusan UPU. Apa pun setakat ini masih belum ada lagi keputusannya. Entah khabar dari mana yang saya terima, kononnya keputusan UPU akan keluar hari ini 4 Mei namun sehingga sekarang tidak ada sebarang berita. Punyalah menunggu.

Dan semakin ramai calon lepasan yang semakin dilema untuk membuat keputusan sama ada mahu masuk ke matriks, tingkatan 6, IPG dan macam-macam lagi sebab berharap pada keputusan UPU ni. Bila terlampau berharap tetapi masih tiada keputusan, maka mulalah mencabar kesabaran masing-masing. Bersabar sahajalah. 

Saya kira bukannya senang untuk pihak pengurusan menguruskan kemasukan beribu-ribu calon. Mungkin mereka yang lebih tertekan daripada kita sendiri. Jadi kerja kita sekarang cumalah perlu menanti, menanti dan terus menanti. Sebelum keluar bukan main marah, bila dah keluar nanti lupa bersyukur. Janganlah. Anggaplah semua ini proses untuk menguji kematangan kita yang sudah mencecah lapan belas tahun ini.

Rupa-rupanya, beginilah rasanya terpaksa membuat pilihan antara dua perkara dalam masa yang menghimpit. Dilema. Tetapi insyaAllah mana-mana pun tempat yang bakal menjadi pilihan kita, semua ada kelebihan dan hikmah masing-masing. STPM, diploma, asasi, matriks, semua ada pro dan kontra sendiri. 

STPM setahun setengah, boleh cepat masuk ijazah, tetapi kena sungguh-sungguh la. Diploma boleh belajar tanpa terburu-buru, tetapi makan masa tiga tahun. Asasi saya tak pasti berapa tahun, tapi khabarnya kena sungguh-sungguh juga. Matriks pula setahun, tapi adalah juga kontranya. Macam yang saya kata tadi, semua ada pro dan kontra sendiri. Kalau hendak kepastian, bolehlah dapatkan nasihat daripada senior-senior yang lebih arif. Saya pun belum ada pengalaman dalam semua ini.

Jadi marilah kita semua sama-sama menanti UPU dengan penuh sabar. Uhuk. InsyaAllah, kalau ada rezeki di UPU, adalah. Kalau tak ada, maknanya Allah dah tunjuk jalan untuk terima pilihan yang lain.

1 comment:

  1. singgah sini. saya lepasan spm yang tunggu keputusan UPU. T.T memang penat tunggu. tapi berharap, penantian saya berbaloi :")

    ReplyDelete