Monday 26 November 2012

Buku: Jihad Mardina oleh Fida Rohani


Alhamdulillah saya telah selesai membaca sebuah novel berjudul Jihad Mardina yang ditulis oleh Fida Rohani. Sebelum saya mengulas tentang novel ini biarlah saya memperkenalkan sedikit sebanyak latar belakang penulisnya dahulu. Rohani Deraman atau nama penanya Fida Rohani merupakan penulis sepenuh masa yang bekerja di bawah syarikat Alaf 21. Beliau yang dilahirkan di Pasir Putih, Kelantan kini menetap di Johor Bahru. Antara novel lain yang telah beliau hasilkan ialah Kuserahkan Kasih dan Kemahuan Hati. 

Apa yang menarik tentang novel ini yang membuatkan saya tergerak untuk berkongsi bersama anda ialah keunikan yang dibawa oleh pengarang. Novel ini bukannya novel cinta seperti yang biasa diterbitkan oleh Alaf 21 tetapi merupakan sebuah novel islamik yang mengetengahkan jihad seorang wanita untuk membawa keluarganya yang telah lalai dengan dunia kembali ke jalan Islam. 

Mardina, dia telah dihantar untuk belajar di luar negara oleh orang tuanya. Namun di sana, dia telah berkenalan dengan seorang rakan yang bernama Sylvia. Sylvia ni orang yang tidak ada pegangan agama. Sebab itu, jiwanya selalu rasa kosong. Dia mengkaji agama-agama yang ada, dan akhirnya Allah bukakan juga pintu hatinya untuk memeluk Islam. Jadi, Mardina yang telah hanyut dan alpa ini sedikit sebanyak turut terkesan. Dia dan Sylvia pun belajar agama dengan seorang ustaz.

Balik ke Malaysia, Mardina telah berubah sepenuhnya, dia telah berjihad. Oleh itu, dia ingin turut mengajak keluarganya untuk sama-sama berjuang di jalan Allah. Tetapi, semuanya bukan sesenang yang disangka. Orang yang telah lama hidup dalam kejahilan, tidak akan berubah serta-merta. Sudah tentulah, mereka perlukan masa. 

Konflik yang berjaya ditonjolkan oleh pengarang ialah ketika tunangnya terlibat dalam suatu kemalangan. Apa yang terjadi kepada tunangnya, hidupkah, nyawa-nyawa ikankah, itu kenalah baca sendiri. Mardina ada mendirikan sebuah rumah kebajikan. Dalam masa yang sama, papanya menyuruh dia menguruskan syarikat. HE Holdings gitu. Bagaimana, seorang pengurus syarikat menguruskan rumah kebajikan dalam masa yang sama? Jeng jeng jeng.

Itu sahajalah yang dapat saya ringkaskan daripada novel yang setebal 551 halaman ini. Walaupun baca tebal-tebal, tetapi insyaAllah kita pembaca akan mendapat inputnya yang tersendiri kerana pengarang ada menyelitkan hadis dan ayat-ayat al-Quran yang bersesuaian dengan cerita. Apa pun, tahniah kepada Fida Rohani atas penghasilan Jihad Mardina. Semoga beliau terus menghasilkan karya-karya islamik yang bermutu.

Mengajak orang lain ke arah kebaikan, diri kita sendiri pun mendapat tempiasnya, insyaAllah. 

6 comments:

  1. wah, memang rajin baca novel ye. bagus novel ni, bnyk pngajaran dia bg. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, saya suka membaca novel yang membawa manfaat. Di samping mengasah otak untuk berfikir, dapat juga tambahkan pengetahuan. ^^

      Delete
  2. macam best ja novel ni.. huhu. next time pgi popular nak beli laa. hehe :D

    ReplyDelete