Wednesday 21 November 2012

Mengemudi Bahtera Perubahan Minda

Alhamdulillah, beberapa hari yang lalu saya telah pun menerima buku Mengemudi Bahtera Perubahan Minda yang dikirim oleh blogger Pena Maya. Saudara empunya blog tersebut selalu mengadakan giveaway percuma di blognya dengan bantuan dana daripada pihak yang tertentu. Jadi, kepada sesiapa yang berminat untuk menambahkan ilmu pengetahuan melalui buku-buku percuma ini bolehlah berkunjung ke blog beliau. Mungkin selepas ini giliran anda pula yang terpilih, insyaAllah.

Dapat kiriman pos laju.

Blog Pena Maya ini merupakan satu usaha dakwah yang baik. Blog ini memaparkan ilmu-ilmu dunia dan akhirat yang berguna. Bahkan, blog ini juga turut memuatkan isu-isu yang sedang berlaku terhadap saudara-saudara kita yang sedang berperang di luar sana. Ada satu entry di blog tersebut menarik minat saya, iaitu entry Keperluan Media Yang Benar-Benar 'Bebas' yang menyatakan tentang pentingnya internet ataupun bahan-bahan media yang lain dalam memberi kefahaman kepada masyarakat kita yang lain. Apa yang saya dapat simpulkan daripada entry itu ialah masih ramai lagi masyarakat Malaysia yang tidak mengerti tentang apa sebenarnya yang sedang berlaku di Gaza dan negara-negara Islam yang lain.

Jadi, kita yang tahu, yang faham, yang mengerti ini perlulah membuat mereka faham melalui kemudahan internet yang ada. Misalnya Facebook, Twitter dan juga blog. Kita boleh berkongsi info terkini bersama mereka. Melalui kaedah ini, pastilah mereka akan lebih memahami dan peka terhadap isu-isu sebegini. Untuk ulasan yang lebih lanjut lagi, bolehlah menjenguk blog Pena Maya ya.


Buku ini mengumpulkan isu-isu yang diutarakan oleh Dr.Asri dalam kolum Utusan Malaysia. Tulisan bekas mufti Perlis ini bukan sahaja berani tetapi berjaya membuka minda ramai. Berdasarkan apa yang saya tahu, buku ini diterbitkan atas permintaan ramai pembaca. Buku ini disarankan kepada golongan muda yang ingin berubah.

Saya baru menyelak sedikit sahaja buku ini kerana masih belum selesai membaca buku Tika Bidadari Berbisik karangan Siti Farrah Shahwir dan Noraini Ismail. InsyaAllah, saya akan membacanya nanti. Moga-moga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment