Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum.
Allahumma solli ala Muhammad. Counting
days to Maulidur Rasul.
Dua tiga hari ni asyik
berulang-alik ke Kunci Rimbun untuk uruskan tentang lesen memandu. Yeah, saya
bakal menjadi seorang pemandu kereta. Sila berikan tepukan gemuruh.
Ada banyak langkah rupanya yang
perlu kita buat sebelum boleh mendapatkan lesen memandu. Sangat banyak. Saya
baru sahaja selesai mengambil ujian
komputer. Sebelum mengambil ujian komputer, semua orang diwajibkan untuk
mendengar taklimat terlebih dahulu tentang teori pemanduan. Saya tak pernah
menunggang motosikal atau memandu kereta. Dan selama ini, saya memang tak
pernah ambil berat pun tentang benda-benda ni.
Dalam taklimat, cikgu memandu
menjelaskan semua perkara tentang papan tanda, peraturan, komponen-komponen
dalam kereta dan sebagainya. Nampak sangat pengetahuan saya tentang ilmu kereta
cukup cetek. Setakat tahu isi minyak kereta dan pam angin tayar sahaja.
Komponen lain tu saya baru belajar kenal-kenal. Dan selama 6 jam taklimat
itulah saya mendengar segala ilmu yang disampaikan tentang kereta.
Bagi ujian komputer, ada 50
soalan semuanya yang perlu dijawab secara objektif. Markah akan disemak secara
automatik dan terus dicetak setelah selesai menjawab. Ya, saya memang super nervous
nak ambil ujian komputer. Bayangkan, markah untuk lulus adalah 42/50 dan ke
atas. Maknanya, kita tak boleh salah lebih daripada 8 soalan. Kalau salah 9
soalan dan lebih, maka calon gagal melepasi ujian dan terpaksa melakukan ujian
semula. Repeat. Siapa suka repeat?
Buku panduan yang saya terima
agak tebal, 349 muka surat penuh dengan explanation tentang kereta. Jadi saya
sekadar selak-selak sahaja halaman yang agak-agak penting. Bila tiba hari ujian
barulah rasa macam nak baca semua bahagian teori pemanduan. Eheh. Kebetulan,
hari ujian tu memang ramai juga calon lain yang datang. Saya memang terpaksa
menunggu lama. Sangat lama. Dari jam 9 pagi, sekitar jam 12 baru selesai.
Padahal ujian komputer cuma 45 minit sahaja. Sebelum tiba giliran saya, saya
perhatikan calon-calon lain yang sudah mendapat keputusan masing-masing. Ada
yang lulus cemerlang, ada yang cukup-cukup makan dan ada juga yang gagal. Bila
tengok calon yang gagal mulalah rasa nervous balik. Saya pun selak lagi buku
panduan. Entah apa yang saya baca pun saya tak tahu.
Lama menunggu, nama saya akhirnya
dipanggil untuk pendaftaran. Saya serahkan kad pengenalan kepada kakak yang
bertugas di kaunter dan bayaran sebanyak RM10 dikenakan untuk mengambil gambar.
Setelah itu, saya disuruh tunggu lagi sebelum ada kekosongan komputer. Kali
kedua dipanggil, ke meja sebelah pula untuk sahkan pengenalan diri. Saya memang
cukup tak suka kalau prosedur yang ada thumbprint ni. Sebabnya, kedua-dua cap
jari saya rosak disebabkan kulit kering. Ya, saya agak insecure tentang
thumbprint ni. Dan seperti yang diduga, memang ada masalah. Sistem tak dapat
sahkan cap jari saya. Unidentified. Akhirnya, terpaksa guna cara manual, cap
jari guna dakwat atas kertas. Orang belakang sudah mula berbisik tentang cap
jari saya. Eheh. Apa boleh buat.
Kali ketiga dipanggil, barulah
saya boleh menggunakan komputer. Saya memang terkejut kerana banyak juga soalan
yang tidak dilampirkan dalam buku panduan. Atau mungkin saya yang tak baca.
Bahagian B banyak ditanya tentang lalu lintas. Pemandu mana yang perlu bagi
laluan, apa yang perlu dilakukan dalam keadaan tertentu. Dan ada juga soalan
tentang motosikal. Saya jawab sajalah ikut agak-agak logik. Macam jawab
peperiksaan sebenar sahaja. Saya siap semak balik semua soalan 2 kali. Biar
lambat asal selamat. Keluar sahaja dari bilik komputer memang dah kosong.
Jantung berdebar-debar sahaja
hendak melihat keputusan. Dengan persediaan tak seberapa, soalan susah segala.
Akhirnya slip keputusan sudah siap dicetak. Saya melihat dengan perasaan
bercampur aduk. Tertera di atas kertas itu, 45/50. Maksudnya, saya cuma salah 5
soalan sahaja dan saya lulus. Saya boleh teruskan ke peringkat seterusnya.
Alhamdulillah. Katakan tidak kepada repeat. Maka saya pun keluar dengan penuh
kelegaan.
Pagi tadi pula, saya pergi
mendaftar lesen L. Lesen yang membolehkan saya belajar praktikal. Tapi saya
perlu tunggu dalam seminggu lagi. Oh, lamanya. Selepas ini, banyak lagi yang
perlu ditempuhi. Latihan praktikal di litar selama 5 jam setengah. Dan di jalan
raya selama 10 jam. Harap-harap dapat tenaga pengajar yang tak garang seperti
yang selalu dipaparkan di televisyen. Saya harap juga dapat memandu dengan baik
dan improve dari semasa ke semasa.
You know, it's actually a fun thing to learn something new.
No comments:
Post a Comment