Tuesday 15 December 2015

Vietnam Part Two

Baca part one di SINI

Hari ketiga pula lebih kepada sightseeing. Kami menempah bas yang membawa kami ke Sungai Mekong. Siapa yang belajar sejarah mesti tahu tentang Sungai Mekong ni. Jadi tak perlulah saya ceritakan lebih lanjut. Tourist guide kami pun begitu peramah dan suka buat lawak yang tak berapa nak lawak. Perjalanan dari Bandar ke Sungai Mekong memakan masa hampir sejam. Sepanjang perjalanan saya dapat melihat kehidupan masyarakat di Vietnam. Saya juga dapat melihat kehijauan sawah padi di sepanjang perjalanan. Tourist guide kami namanya Chao kalau tak salah saya.

Kata Chao, orang di Vietnam yang meninggal dunia akan disemadikan di kawasan sawah padi. Setiap orang akan ditanam di kawasan tanah hak milik masing-masing. Jadi, setiap orang di sana perlu memiliki tanah. Menurut kepercayaan mereka, orang miskin yang tidak mampu memiliki tanah akan hidup lama atau tidak mati kerana mereka tidak mempunyai tanah atau sawah padi untuk menanam mayat mereka.

Setibanya di lokasi, kami dibawa menaiki bot terlebih dahulu untuk ke pulau-pulau di sana. Sampai di pulau perhentian pertama, kami ditunjukkan cara-cara penduduk Vietnam memproses produk berasaskan kelapa. Chao menunjukkan cara-cara membuat gula-gula kelapa. Too bad saya memang tak makan kelapa. Jadi saya tak boleh nak cerita sedap atau tidak gula-gula yang mereka hasilkan. Rupa-rupanya, gula-gula kelapa ni pun ada banyak versi. Dicampur dengan peanut butter, kopi, dan sebagainya. Kemudian kami dibawa pula untuk melihat cara penduduk membuat kuih apung. Saya tak pasti namanya, tetapi masih juga berasaskan kelapa.

Salah satu pulau yang kelihatan

Dan the best part of the day, kami dibawa menaiki kereta kuda untuk menuju ke destinasi seterusnya. Saya tak pasti sebenarnya kami hendak ke mana, so I just enjoy the ride. Di Malaysia mana ada orang guna kereta kuda dah sebagai pengangkutan utama. Setelah itu, sekali lagi kami menaiki bot untuk ke perhentian kedua. Pulau Unicorn.

Pulau ni memang unik. Ada 6000 penduduk di Unicorn Island. Penduduk di pulau ini menyanyi dan menghiburkan pelancong sebagai aktiviti sara diri. Di samping itu, mereka juga dikatakan hanya memakan buah-buahan saja untuk kehidupan. Maka saya pun bersantai di pulau itu sambil makan buah-buahan dan menikmati persembahan mereka. Buah-buahan di Vietnam sama sahaja seperti di Malaysia. Cuma saya rasa mereka tak ada durian. Eheh.

Buah-buahan yang disajikan

Bahagian terakhir perjalanan kami adalah menaiki sampan. Satu sampan boleh memuatkan 5 orang penumpang dan 2 pengayuh sampan. Melalui sampan itulah kami meredah Sungai Mekong untuk pulang. What a journey!

Mari kita bersampan

Saya ada merakam perjalanan kami jadi rasanya tak perlu saya ceritakan lebih lanjut. Pulang dari Sungai Mekong, kami singgah pula di Russian Market. Russian Market ni merupakan sebuah pusat beli-belah yang agak terkenal di sana. Tapi waktu kami ke sana, banyak barangan yang dijual adalah winter clothes atau barangan untuk musim sejuk. Sayang sekali Malaysia tak ada musim sejuk. Kami end up tak beli apa sangat pun di sana. Dan begitulah kami meluangkan hari ketiga di Vietnam.

Akhirnya, sudah tiba hari keempat. Hari untuk pulang ke Malaysia. Saya boleh katakan memang bagasi kami beranak-pinak. Alhamdulillah, semua kain untuk kawan-kawan telah berjaya saya dapatkan. Tak termasuk lagi kain yang dibeli oleh ibu dan nenek saya. Kami sempat lagi berjalan di deretan kedai di hadapan hotel dan membeli barang-barang terakhir sebelum pulang. Hari terakhir tak banyak aktiviti sangat. Awal pagi lagi kami sudah bertolak ke lapangan terbang dan sekitar jam 5 petang sampai juga kami di Pulau Pinang.

Pendek kata, saya sangat bersyukur kerana mendapat peluang untuk kembara di negeri asing. Eceh. Apa yang boleh saya rumuskan sebenarnya Vietnam ni adalah syurga kepada mereka yang mahu bershopping. Ramai juga orang yang membeli kain di Vietnam untuk urusan perniagaan. So yeah tak rugi jika anda mahu melancong ke Vietnam. Rugilah juga sikit dari segi kewangan tapi apa salahnya menimba pengalaman baru. The best part di Vietnam bagi saya adalah hari ketiga iaitu perjalanan kami meredah Sungai Mekong. Saya harap selepas ini saya dapat travel ke negara lain pula untuk menimba pengalaman baru.

That's all. Thank you for reading.