Friday 26 August 2016

Cipta Formula Aromaterapi Sendiri


Bismillahirrahmanirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Baru-baru ini, saya telah mengikuti Kursus Pengurusan Spa & Aromaterapi Wellness yang dianjurkan oleh Pejabat MARA Daerah Kulim sebagai peserta merangkap pembantu teknikal. Kursus yang berlangsung dari 23 hingga 25 Ogos 2016 ni dikendalikan oleh tenaga pakar dari N’sAsia Professional Learning Academy.




N’sAsia Professional Learning Academy ni adalah sebuah syarikat tenaga pengajar yang banyak menganjurkan kursus-kursus kemahiran atas permintaan. Kursus-kursus macam ni memanglah banyak, tapi tak semuanya dikendalikan oleh pengajar yang bertauliah. Saya sarankan kalau anda nak pergi kursus, kalau boleh pergilah ke kursus yang telah diiktiraf tenaga pengajarnya. Terutamanya kalau kursus yang berkaitan dengan penghasilan aromaterapi seperti ini, sebab penggunaan aromaterapi melibatkan bahan-bahan tertentu. Kita perlu tahu bahan mana yang sesuai untuk digunakan dan mana yang tidak.




Sepanjang saya menghadiri kursus ini, saya telah didedahkan dengan cara-cara untuk menghasilkan minyak aromaterapi sendiri. Mungkin ramai yang masih keliru dengan fungsi aromaterapi. Nama pun aromaterapi. Aroma untuk terapi. Aromaterapi ni banyak kegunaannya. Untuk menyegarkan, mengurangkan stress, mengurangkan sakit-sakit sendi dan sebagainya. Boleh digunakan sebagai minyak urut atau seperti minyak wangi-wangian. Kandungan utamanya adalah daripada tumbuh-tumbuhan seperti Lavender, Lemon Grass, Ylang Ylang, Tea Tree, Eucalyptus dan banyak lagi yang saya hafal namanya. Cuma kalau saya senaraikan di sini takut terbelit-belit lidah anda untuk menyebutnya. Kafir Lime pun ada. Aromaterapi ni khabarnya dah wujud sejak 6000 tahun yang lalu dan ada dalam banyak jenis. Garam aromaterapi, sabun aromaterapi dan banyak lagi yang bersesuaian.

Tenaga pengajar (Coach) telah menyiapkan formula untuk peserta hasilkan aromaterapi. Formula ni pun saya tak boleh kongsikan di sini. Kena berunding dengan tenaga pakar sendiri. Maknanya, adalah formula yang perlu digunakan untuk jenis aromaterapi yang tertentu. Apa yang Coach tidak perasan adalah saya mencampurkan aromaterapi daripada pelbagai jenis bahan sesuka hati. Eheh. At the end of the day, minyak itu akan digunakan oleh kita sendiri juga.




Hari kedua dan ketiga, peserta banyak didedahkan dengan cara mengurut pelanggan yang betul menggunakan minyak aromaterapi yang telah dihasilkan. Kursus ini sangatlah sesuai bagi mereka yang berminat untuk membuka spa atau mengurut. Atau untuk sesiapa yang ingin menambahkan ilmu di dada.

Syarikat N’sAsia Professional Learning Academy ni sebenarnya ada menghasilkan produk dan minyak aromaterapi mereka sendiri juga di bawah N’sAsia Bio Product. Antara produk lain seperti kolagen serta lulur tangan dan badan.




Kepada sesiapa yang berminat untuk mengetahui tentang N’sAsia Professional Learning Academy dan kursus-kursus yang dianjurkan di sekitar Kulim, boleh dapatkan maklumat lanjut daripada laman FB N’s Asia Product atau nsasia.blogspot.my

1 comment:

  1. Wow...ada lagi x kursus mcm ni.saya nak join. Terima kasih info.

    ReplyDelete