Saturday 13 August 2016

Saya Perlu Menjadi Lebih Kreatif!


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Sekadar coretan di malam hari.

Saya sudah secara rasminya berhenti kerja di kedai buku SK Sungai Ular. Tapi kelas malam saya masih lagi berjalan macam biasa. Hari terakhir bekerja, murid-murid lelaki darjah 5 yang selalu datang melepak temankan saya hingga ke petang. Kami main crossword puzzle daripada buku X-Plorasi Surah-surah Al-Quran terbitan Telaga Biru. Dapat percuma daripada Al-Quran Wakaf Ibtida yang saya ceritakan dalam entry sebelum ini.

Sambil bermain, kami berbual-bual.

“Akak, boleh tak akak bagi barang percuma dari kedai buku ni?”

“Mana boleh. Bukan barang akak.”

“Alah, akak ni kedekut la.”

“Dah bukan barang akak. Kalau barang akak, dah lama akak bagi.”

“Eleh, semua orang cakap benda yang sama. Kalau barang sendiri dia nak bagi. Tapi tak bagi pun.”

“Betul lah akak bagi.”

“Tipu.”

Saya pun teringat beberapa novel tulisan saya yang saya tinggalkan dalam almari di situ. Ada dalam lima enam buah. Saya bergerak secara spontan, terus mencapai novel-novel itu dan berikan kepada tiga orang murid itu. Mereka terus berubah ceria dan teruja. Murid yang berdialog dengan saya tadi serta-merta terus memulakan pembacaannya. Sehinggakan apabila saya berbual dengan rakannya, dia menyuruh kami senyap. Saya pun menghalaunya ke penjuru kedai itu, menyuruhnya membaca di situ. Seorang lagi rakannya menyusul. Dan perasaan saya memerhatikan orang membaca penulisan saya, tidak mampu digambarkan dengan kata-kata.


***


Chat WhatsApp masuk.

“Takpa.

Agak kalau tak dak rezeki takpa lah.

Kerja ja lah.”

Maafkan saya kerana tak dapat membantu. Maafkan saya.


***


Saya dan Syafikah sama-sama merenung buku manual kursus Pengurusan USM. Kami sama-sama mengerut dahi. Meneliti satu per satu butiran yang ada. Tertanya juga, adakah pilihan saya tepat? Tapi saya yakin, jalan ini Allah bukakan kepada saya kerana ada hikmahnya. Kata orang, kursus Pengurusan adalah kursus yang mencabar. Tapi bukankah semua kursus itu ada cabarannya yang tersendiri?

Kursus ini dibahagikan kepada enam pilihan major. Tapi pemilihan major hanya boleh dilakukan secara atas talian setelah keputusan peperiksaan semester satu diumumkan nanti. Kiranya, semester kedua baru kami boleh memilih major. Aktiviti kokurikulum di USM kelihatan seperti banyak yang menarik. Tapi saya masih belum memahami sistemnya.

Ada lagi satu perkara yang saya tak faham. Ramai PPSL dan senior-senior yang aktif menjaga kebajikan mahasiswa yang baru nak masuk seperti kami. Siap sertakan nombor telefon, buka group WhatsApp, Facebook dan sebagainya. Sanggup memberi respon kepada soalan remeh-temeh yang dianggap penting kepada yang belum mengetahui. Dan tak kurang juga yang mempromosikan diri masing-masing. Saya tak faham, macam mana ada orang yang begitu besar komitmen seperti mereka? Kalau saya, rasanya saya tak akan mampu meluangkan masa seperti mereka untuk membantu junior. Macam mana mereka mempunyai terlalu banyak energy dan semangat sedemikian? Kalau saya diberi peluang menjadi PPSL atau bekerja di belakang tabir, saya akan memilih di belakang tabir. Saya tak punya energy seperti mereka.

Berbalik kepada cerita. Sedang saya dan Syafikah menyelesaikan urusan kemasukan Syafikah, dapat panggilan daripada dia. Rasa bersalah kerana saya sedang membantu rakan menyelesaikan urusan kemasukan ke universiti, sedangkan dia masih kental berjuang. Saya tak mampu berbuat apa-apa.

Jari saya menekan tetikus, membuka halaman pendaftaran kad matrik. Nampaknya disebabkan kami baru mencetak surat tawaran Syafikah, maklumatnya masih belum masuk ke dalam sistem. Chat WhatsApp masuk. Asmaniza bertanya tentang saiz gambar yang tidak lepas untuk dimuat naik. Saya pun tak tahu macam mana nak selesaikannya. Tak lama kemudian dia hantar chat sekali lagi. Menghantar gambarnya yang sudah lepas masuk ke dalam sistem. Alhamdulillah. Comel je.

Ternyata banyak juga masalah masing-masing nak selesaikan urusan kemasukan ke universiti ni. Sejurus sahaja saya putuskan memilih USM, saya awal-awal sudah pun mencetak dokumen-dokumen yang diminta. Alhamdulillah. Cuma tinggal beberapa perkara lagi untuk diselesaikan. Point is, saya berharap calon mahasiswa yang sedang membaca coretan picisan ini, supaya banyakkan bawa bertenang. Tak perlu serabutkan kepala. Kepala serabut, semua kerja tak berjalan. Jadi bertenang, ya? Insya Allah kalau nak saya bantu, beritahu sahaja saya akan cuba apa yang termampu. Ya lah, kerana saya sudah berhenti kerja dan banyak masa terluang. Eheh. Senyum dan terus percaya.


***


Saya baru teringat, bahawa saya sebenarnya terlupa, membuatkan design untuk ibu saudara saya. Design sambal. Baru hendak cuba-cuba berbusiness. Saja, hendak kongsikan apa hasil tangan saya. Sangat plain. Simple. Begitulah saya. Eheh.










Design masih belum finalized lagi. Macam manalah mereka yang belajar design dapatkan idea agaknya. Dari mana kreativiti tu boleh muncul? Kalau kreativiti itu boleh diciplak, izinkan saya untuk menciplaknya. Izinkan saya.

No comments:

Post a Comment