Monday 10 July 2017

Adakah Law of Attraction Bercanggah dengan Islam?


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Adakah anda pernah mendengar istilah ‘Law of Attraction’? Mungkin pernah, dan mungkin belum pernah. Beberapa tahun dahulu ketika saya pertama kali mendengar istilah tersebut, saya cuma menyangka Law of Attraction (saya singkatkan LOA) merupakan salah satu daripada teori sains atau fizik yang ada. Tapi hari ini, saya begitu meyakini teori ini. Saya cuma ingin berkongsi pendapat peribadi serta rujukan di internet yang saya temui dan harapnya dapat serba sedikit memberikan pengetahuan kepada anda tentang LOA.

Law of Attraction, atau ‘Hukum Tarik-Menarik’ ni merujuk kepada pemikiran dan kepercayaan kita. Kalau kita fikirkan hal yang positif, akan ada satu daya penarik dari alam semesta ini yang menarik kepada outcome yang positif. Dan kalau kita berfikiran negatif, kita akan mendapat outcome yang negatif. Contoh saya beri, kita target untuk mendapat dean list, dan akhirnya benda tu memang betul-betul berlaku. Secara kasarnya, LOA ni nampak seperti satu teori biasa, tapi hakikatnya ramai yang memperdebatkan LOA dan mengatakan LOA ni boleh membawa kepada syirik. Takkan apa yang kita inginkan dipenuhi oleh alam semesta dan bukannya Allah SWT?

Baiklah, saya kongsikan satu kisah ketika peristiwa Israk Mikraj Rasulullah. Ketika diperlihatkan kepada baginda keindahan di syurga, Rasulullah melihat sekumpulan bidadari yang sedang bergembira. Tapi di antara kumpulan bidadari tu, ada bidadari yang kelihatan pemalu dan duduk bersendirian. Lalu baginda bertanya kepada malaikat Jibril, “Siapa bidadari itu?” Dan Jibril pun menjawab, “Itu adalah bidadari untuk sahabatmu Umar bin Al Khattab.” Ketika Umar dibacakan ayat tentang keindahan di syurga, beliau berfikiran untuk mendapatkan bidadari yang berkulit hitam manis, berdahi lebar, bahagian atas matanya berwarna merah dan bahagian bawah matanya berwarna biru (ataupun sebaliknya, maaf saya kurang pasti). Maka disebabkan Umar bin Al Khattab selalu melaksanakan perintah Allah dengan segera, Allah serta-merta menciptakan bidadari sesuai dengan keinginannya. Subhanallah.

Dalam situasi ini, kita boleh melihat bahawa Umar cuma visualize sahaja bidadari yang diinginkannya dengan jelas dan Allah memakbulkan keinginannya. Kun fayakun, jadi maka jadilah. Tidak ada yang mustahil bagi Allah SWT. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 33, “Bukankah sudah Kukatakan kepadamu, bahawa sesungguhnya Aku mengetahui rahsia langit dan bumi dan mengetahui apa yang kamu lahirkan dan apa yang kamu sembunyikan?”

Basically, LOA ni memanglah merupakan apa yang kita percaya dan apa yang kita inginkan, dan Allah SWT mempunyai kuasa untuk menunaikan keinginan kita itu pada bila-bila masa sahaja. Tapi sudah semestinya, doa juga penting untuk meminta sesuatu daripada Allah.

Saya semakin banyak mempraktikkan LOA ni bermula dari satu hal yang saya sendiri tak pernah percaya boleh terjadi kepada saya. Saya bukanlah seorang yang aktif dalam sukan. Selain Tae Kwon Do, saya jarang melibatkan diri dalam apa-apa aktiviti sukan. Waktu itu, sekolah saya (tingkatan 6) mengadakan perkhemahan Skuad Mula RELA di markas mana entah saya tidak ingat. Di tempat tersebut, terdapat kawasan untuk menembak dan kami semua diwajibkan untuk menyertai pertandingan tersebut. Bayangkanlah satu batch terlibat. Berapa peratus kemungkinan untuk saya mendapat tempat dalam acara tersebut? Sudahlah tidak pernah memegang senapang sebelum ini. Saya boleh katakan tak sampai 20% kemungkinannya. Tapi entah kenapa, saya sangat determine untuk menang sama ada tempat pertama, kedua atau ketiga. Dan apa yang mengejutkan saya, saya akhirnya berjaya mendapat naib johan dalam pertandingan itu. Sampai hari ini, saya masih tidak percaya dengan keputusan itu.

Sebelum kejadian itu pun saya sudah lama tahu tentang LOA, cuma selepas itulah baru saya lebih banyak praktikkan LOA dan mindset saya dalam semua perkara yang saya inginkan. Terutamanya untuk cabutan bertuah. Percayalah, hasilnya sangat mengejutkan. Banyak pertandingan yang saya masuk, banyak yang menang. Alhamdulillah. Pertandingan melukis oleh saya yang tak pernah nak tahu melukis ni pun boleh dapat naib johan. Saya bukan hendak membangga diri, saya cuma hendak gambarkan bahawa tidak mustahil untuk mendapat apa yang kita inginkan. Tapi sudah pastilah, usaha dan doa juga penting untuk mengecapinya.


Satu tips saya untuk LOA, kalau kita benar-benar inginkan sesuatu, jangan pernah ada sekali pun keraguan ataupun was-was terhadap perkara itu. Kita perlu yakin bahawa apa yang kita inginkan itu akan dimakbulkan oleh Allah SWT. Sebab jika ada sedikit pun keraguan, hasrat kita mungkin tidak akan tercapai. Serius. Rasa risau yang tiba-tiba muncul akan menyebabkan kerisauan itu benar-benar terjadi. Keraguan pula akan menyebabkan apa yang kita inginkan, tidak wujud. LOA ni secara ringkasnya, adalah salah satu daripada rahmat Allah untuk sekalian manusia tanpa mengira agama, bangsa dan sebagainya. Sebab itulah LOA merupakan satu teori worldwide, yang dikaji oleh semua orang terutamanya pengkaji Barat. Sedangkan orang Barat pun percaya dengan LOA, kita yang dikurniakan dengan Islam ini pun perlulah memanfaatkannya dengan sebaiknya.

Saya ingin berkongsi satu lagi pengalaman yang saya dapat daripada sebuah program motivasi berunsur islamik yang saya pergi baru-baru ini. Penceramah tersebut menceritakan bahawa molekul air dalam badan kita akan bertindak balas dengan perkataan yang positif. Anda boleh mencuba eksperimen ini dengan rakan anda. Mula-mula, depakan tangan kanan atau kiri anda. Suruh rakan anda untuk meletakkan salah satu telapak tangannya di atas pergelangan tangan anda. Kemudian, anda sebutkan satu perkataan yang positif, contohnya “Allahu Akbar”. Suruh rakan anda menolak tangan anda ke bawah dan anda perlu berusaha resist (melawan) tolakan itu. Hasilnya, tangan anda dapat melawan tolakan ke atas.

Untuk menguji kebenaran lagi, sebutkan pula satu perkataan negatif contohnya “Benci”. Lakukan perbuatan yang sama. Dan hasilnya agak mengejutkan. Tangan anda tidak mampu untuk melawan tolakan itu dan akan terjatuh ke bawah. Cubalah.

Situasi ini membuktikan bahawa tubuh badan kita akan bertindak balas dengan perkara yang positif. Saya percaya, begitu juga keadaannya dengan alam semesta. Alam semesta akan bertindak balas dengan perkataan dan pemikiran yang positif. Dan sudah tentulah, siapa yang menciptakan molekul air dalam badan? Siapa juga yang menciptakan alam semesta ini? Tidak lain tidak bukan, Sang Pencipta kita Allah SWT.
Tapi, jangan pula kita menggunakan LOA untuk mengharapkan musibah kepada orang lain ya. Because at the end of the day, alam semesta ini akan memantulkannya kembali kepada kita. Seorang ulama terkenal pada zaman Khalifah Harun Ar Rasyid pernah menyebut, “Ketika Anda mengucapkan sesuatu agar keburukan menimpa orang lain, maka umpatan Anda akan naik ke langit—sedangkan pintu-pintu langit itu menolaknya, sehingga umpatan itu kembali ke bumi, mencari ke sana-kemari, dan menuju orang yang Anda umpat bila ia layak menerimanya. Namun bila orang itu tidak layak menerimanya, umpatan itu akan kembali kepada Anda” (Rujukan: http://theopage.net/2009/07/27/umar-bin-khattab-dan-law-of-attraction-dalam-islam/)
Jadi berbalik kepada soalan utama, adakah Law of Attraction itu bercanggah dengan Islam? Saya tidak rasa begitu. I believe that if you really put your mind onto something, you’ll get excellent results. Maka sebab itulah slogan blog saya, Terus Percaya.



p/s: Kepada pemenang Bandung Souvenirs Giveaway yang masih belum menerima hadiah, saya memohon ribuan kemaafan kerana surat telah dikembalikan semula kepada alamat saya. Nanti saya akan poskan semula. Maaf atas kelewatan.

No comments:

Post a Comment