Tuesday 18 July 2017

Anugerah Pengarah Projek Terbaik


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Entry ni sepatutnya saya update sekitar empat bulan yang lepas, tapi disebabkan sifat suka bertangguh, hari ini baru dapat saya update. Cerita ini bukanlah untuk membanggakan kejayaan diri saya. Kalau saya nak buat begitu, lepas dapat anugerah terus saya update di blog. Entry ni cuma sekadar satu tulisan yang boleh dijadikan rujukan semula kepada saya dalam tempoh beberapa tahun hadapan. Supaya saya ingat, tak ada benda atau usaha yang sia-sia dalam dunia ini. 


Menurut tajuk entry, ya, alhamdulillah, saya telah mendapat Anugerah Pengarah Projek Terbaik pada Malam Junjungan Budi (MJB) yang bertarikh 20 Mei 2017 di TH Hotel, Pulau Pinang.  MJB ni merupakan salah satu program tahunan Majlis Perwakilan Desasiswa (MPD) kami ataupun lebih senang dipanggil dinner. Selain Anugerah PP Terbaik, kami juga menerima Anugerah Projek Terbaik untuk Program Integrasi Borneo 5.0. Saya merupakan pengarah projek untuk IB 5.0. Saya tidak mahu mengulas panjang lagi tentang IB 5.0 kerana saya sudah pernah hasilkan entry dan ada juga video program. Kalau berminat untuk menonton, boleh saksikan video ini.




Saya memang agak menaruh harapan untuk IB 5.0 sebagai projek terbaik sebab bagi saya program itu sendiri memang sangat bermanfaat dan memberi impak kepada orang ramai. Saya tak pernah sertai program yang hebat seperti IB 5.0 ni. Impak yang saya terima bukanlah selama 9 hari perjalanan kami sahaja, tapi sebelum dan juga selepas program itu berlangsung. Saya tak ada keraguan kalau IB 5.0 memenangi projek terbaik. Tapi saya tidak pula menjangka akan mendapat Anugerah PP Terbaik. Sebabnya, banyaklah sebabnya.

Pertama, saya merupakan pelajar first year. Kedua, saya merupakan satu-satunya pelajar first year yang memegang projek. Ketiga, banyak lagi projek besar dan PP yang lebih berkaliber. Keempat, saya tak rasa IB 5.0 tu berhasil sebab saya, tapi disebabkan bimbingan dan kerjasama daripada team IB 5.0 itu sendiri. Dan banyak lagilah sebabnya. Mungkin mereka berikan kepada saya sebagai pendorong semangat untuk terus berbakti dalam MPD sidang hadapan? Rasanyalah.


Ramai kawan yang kata saya sangat layak untuk dapat anugerah tersebut, tapi walau apa pun yang mereka kata, itulah pandangan saya terhadap anugerah ini. Masih banyak lagi kelemahan yang perlu saya perbaiki. Saya tak tahu kenapa, tapi saya selalu ada perasaan yang saya ni tak layak untuk terima anugerah yang saya dapat. Sampai hari ni pun, banyak anugerah yang saya dapat, tapi saya rasa tak sepatutnya saya terima. Eheh. Symptom apakah ini?


Apa pun, sudah tentulah saya menghargai anugerah ini. Selain boleh digunakan dalam resume kerja, mendapat anugerah ni bagi saya adalah bukti orang lain mengiktiraf hasil kerja dan usaha yang telah saya lakukan. Terima kasih kepada MPDADFH kerana mempercayai saya. It’s an honour for me, really. I’ll try to keep up with people’s expectations. Memanglah kita buat kerja bukan untuk pujian orang. Tapi bila kita tahu ada orang yang letakkan expectation tinggi pada diri kita, sekurang-kurangnya kita boleh mencuba untuk penuhinya, bukan?

Jadi, adakah saya hendak pegang projek lagi kalau diberikan peluang pada masa akan datang? Secara jujurnya, saya memang tak berharap. Saya lebih gemar buat kerja di balik tabir sahaja. Tapi kalau tiba satu situasi di mana saya terpaksa menggalas tanggungjawab tersebut, insyaAllah saya akan terus mencuba. It’s all or nothing. Sama ada kita berhempas-pulas dan berjaya, atau tak mencuba dan tak ada hasilnya, semuanya terpulang kepada kita.

No comments:

Post a Comment