Sunday 23 January 2011

Informasi: Blog Urban Teen Writer Yang Gempak

Kala kelapangan ini berbesarlah hati saya memperkenalkan kepada anda semua, terutamanya pengikut blog ini yang tidak jemu-jemu membaca artikel saya yang tidak seberapa tentang sebuah laman blog yang hebat dan gempak. Pastinya anda tidak akan rugi membacanya.

Berita baik juga kepada penggemar novel serta karya-karya tempatan di luar sana, blog Urban Teen Writer yang mula bergiat aktif semenjak Ogos 2010 ini mengetengahkan tentang isu-isu semasa novelis-novelis muda Malaysia yang berusia 18 tahun ke bawah. Menurut saya, bukan mudah untuk mengikuti perkembangan-perkembangan penulisan langsung daripada penulis-penulis itu sendiri. Cabaran yang disahut oleh pengurus blog ini memang tidak mudah sebenarnya. Apa yang mengagumkan saya, peminat-peminat novelis seperti Hasif Hamsyari, Farissa Hany, Lala Zehan, Riha J, Haruno Hana dan Mira Muskam boleh mendapatkan berita serta trivia mereka melalui blog ini! Saya juga mengambil kesempatan ini untuk memperkenalkan bakat-bakat muda tanah air yang menjadi kebanggaan semua.

Hasif Hamsyari

Saya mula mengenal beliau cuma melalui blog sahaja, namun setelah membaca profil beliau, nyata saya kagum! Hasif Hamsyari atau nama sebenarnya Muhammad Hasif bin Mohd Jelani merupakan seorang pelajar di SMK Seri Tanjong, Melaka. Wah, orang Melaka! Abang Hasif telah menghasilkan sebanyak dua buah novel setakat ini, iaitu Bagaikan Mimpi dan Bagaikan Mimpi: Srikandi Cintaku yang merupakan kesinambungan kepada novel beliau yang pertama. Abang Hasif telah mendapat anugerah-anugerah besar dalam bidang penulisan, yang anda boleh lihat di laman blog beliau sendiri. Beliau juga rajin menghasilkan e-novel yang kalau tidak salah saya bertajuk Xarine dan Wanna Be Your Love. InsyaAllah akan baca waktu cuti sekolah panjang nanti. Meskipun saya belum membaca hasil tulisannya, saya mendapat firasat bahawa beliau merupakan seorang yang pintar menterjemahkan realiti dan imaginasi ke dalam dunia penulisan. Menurut saya, Abang Hasif mempunyai potensi yang sangat tinggi dalam bidang penulisan dan kalau semakin digilap, Malaysia ternyata akan mampu melahirkan permata berharga. Saya rasa, novel-novel abang akan dipasarkan ke luar negara kelak.

Farissa Hany

Menjejakkan mata ke blog Farissa Hany atau nama sebenarnya Fatin Hanani binti Adnan, saya rasa beliau merupakan seorang yang petah berbahasa inggeris. Mengenali beliau melalui blog UTW, Kak Hany yang comel dan cantik ini telah memulakan karier dalam bidang penulisan semenjak umur beliau 16 tahun. Penulis novel Gelagat Si Kembar ini pernah muncul di kaca televisyen dalam slot Buku@Kids on 2 di TV2. Wah2. Dengar khabar, tahun ini beliau akan menghadapi peperiksaan SPM dan akan berhenti menulis buat sementara waktu untuk fokus pada pembelajaran. Ayuhlah kita sama-sama mendoakan kejayaan beliau, ya? Tahun hadapan pula, insyaAllah beliau akan mengambil lesen memandu. Aduh, saya bila lagi? Teringin pula hendak memandu kereta. =)

Lala Zehan

Sampai sekarang saya masih belum menemukan juga blog milik Ilya Ireeza Noor Zehan atau nama penanya Lala Zehan. Sedap kan, namanya? Kak Zehan memulakan kariernya dalam bidang penulisan semenjak berusia 14 tahun persis saya. Penulis Siri Pengembaraan Lala Zehan ini pernah menyertai banyak bengkel penulisan, dan melalui situlah bakat penulisannya dicungkil. Sama seperti saya juga, namun saya baru pernah sekali sahaja menyertai bengkel penulisan. Kak Zehan ini pernah menerima anugerah-anugerah dalam bidang penulisan dan berkongsi pentas dengan Faisal Tehrani (jeles nih), Mokhtar Yassin dan Hasif Hamsyari. Pernah sekali ditemu ramah di TV9 dan akhbar-akhbar tempatan, Kak Zehan bercita-cita untuk menjadi penulis terkenal, doktor bedah atau akauntan!

Riha J

Penulis cilik ini tidak perlu dikenalkan lagi rasanya. Saya mula mengenal beliau semenjak ditemu ramah di Nasi Lemak Kopi O@TV9. Riha J atau nama penuhnya Nurfarihah binti Jamil, 14, merupakan penulis novel Gadis Piano terbitan PTS. Menurut saya, adik Riha ini mempunyai masa hadapan yang begitu cerah dalam dunia penulisan, atau apa pun bidang yang diceburi kelak. Beliau berazam untuk menulis seberapa banyak novel yang mampu, dan meningkatkan prestasi pelajaran beliau. Dengarnya, penjualan novel Gadis Piano tulisannya mendapat sambutan yang memberansangkan daripada peminat novel di Malaysia. Beliau juga merupakan novelis termuda PTS.

Haruno Hana. Seorang gadis berusia 17 tahun, mempunyai bakat yang cukup luar biasa. Pemilik nama Nurul Farhana binti Mohd Zukri ini telah menghasilkan sebuah novel bertajuk Lovin' You terbitan Kaki Novel Enterprise pada penghujung tahun 2010 yang lepas. Tatkala membuka blog Kak Hana, jelas menggambarkan identiti beliau yang mementingkan keselesaan pengunjung blog, begitu juga yang saya rasakan beliau cuba bawa dalam penulisan beliau. Keselesaan. Buktinya, beliau siap letak lagu-lagu Jepun lagi (walaupun saya tidak faham). Mungkin Kak Hana sangat faham barangkali, kerana beliau merupakan pengerusi persatuan bahasa Jepun. Fuh. Hebatlah Kak Hana! Novel Lovin' You beliau juga pernah mendapat ulasan yang positif dari blog GengKicap. Jadi, sudah terang lagi bersuluh pastinya novel beliau menjanjikan suatu kepuasan yang amat. Saya pasti akan mendapatkannya, insyaAllah. Munkin selepas PMR nanti? Oh ya, Kak Hana juga katanya akan berhenti sementara dalam bidang penulisan untuk fokus dalam SPM, persis Kak Hany. Kita doakan sama-sama ya kejayaan Kak Hana yang cantik manis ini. Terbaiklah Kak Hana! All the best!

Mira Muskam

Wah, ini seorang lagi penulis berbakat yang akan menghadapi SPM tahun ini. Mira Muskam atau nama sebenarnya Faezatul Amira Muskam merupakan penulis novel Jingga Selepas Hujan terbitan KarnaDya Solutions. Kak Mira mengagumi karya-karya novelis thriller nombor satu Malaysia, Ramlee Awang Murshid. Dalam novel beliau, beliau mencampurkan pelbagai jenis bahan bacaan supaya novel tersebut tidak hanya menjadi novel 'kosong' tetapi bermanfaat buat pembaca. Novel Kak Mira juga saya akan beli selepas PMR nanti, insyaAllah. (Sebenarnya saya sudah tidak sabar hendak membacanya. Huhu) Para pembaca yang dikasihi, ayuhlah kita sama-sama turut mendoakan kejayaan Kak Mira dalam kehidupan dan pelajaran beliau, ya?

Menurut saya, usaha-usaha UTW ini sangatlah murni kerana membantu para penulis muda seperti mereka di atas mendapat tempat dalam kalangan masyarakat. Apa yang boleh saya katakan, UTW, you are the best!

3 comments:

  1. ni mesti dia nak jugak mehh..haha..joke sis.

    tapi, ana jeles gak bab faisal tehrani tuh. :)

    ReplyDelete
  2. ceh dah sertai dah..siap ada post. haha congrats

    ReplyDelete