Sunday 24 August 2014

Diary#52: Open House Story



Assalamualaikum.

Menghitung detik yang berlalu, kini Syawal sudah hampir tiba ke penghujungnya. Ogos pun hampir melabuhkan tirainya untuk bergerak pergi. Di hujung-hujung bulan ini, ramai juga yang masih sempat mengadakan rumah terbuka untuk sama-sama meraikan bersama keluarga dan kenalan. Salah satunya ialah saya.

Alhamdulillah, ramai juga yang datang berkunjung ke rumah terbuka saya semalam untuk memenuhi jemputan. Dan respons yang saya terima, makanan  yang dihidangkan sedap-sedap belaka. Memanglah sedap, sebab... semuanya ditempah melalui katering. Eheh. Kami pilih katering sebab senang dan tak perlu buat banyak benda. Bukannya selalu kami dapat mengadakan rumah terbuka atau kenduri untuk kenalan. Hendak tunggu kenduri kahwin, memang lambat lagilah abang dan kakak saya tu.


Ibu saya memilih pelbagai jenis juadah yang berbeza antaranya seperti kambing golek, arnab bakar, kambing masak kicap, ayam panggang, ketupat, rendang, satay dan macam-macam lagi. Menu utama kami ialah kambing golek. Dari urusan membakar sehingga memotong, semuanya disiapkan oleh mereka. Saya tak suka makan kambing, jadi tak dapatlah nak beritahu kepada anda bagaimana kesedapannya. 

Dalam pukul 10 lebih, kami mengadakan kenduri cukur jambul untuk sepupu saya, Mikael Chu Wen Arn yang berusia sebulan lebih. Sepanjang majlis, Mika langsung tidak berbunyi. Selesai sahaja majlis, barulah budak tu bising. Pandai betul kan cover line. Sekitar jam 12 tengah hari, barulah kambing golek dan makanan yang lain dihidangkan kepada tetamu. 

Sangat seronok apabila kita dapat meluangkan masa dengan sanak-saudara yang jarang dapat berjumpa. Cikgu-cikgu yang hadir antaranya ialah Cikgu Zuki dan Cikgu Zainol Abidin dari SMK Sultan Badlishah, sekolah saya ketika di tingkatan satu hingga tiga. I’m very excited just by seeing their faces at my home. 

Terima kasih juga kepada rakan-rakan saya yang hadir ke rumah semalam, rakan-rakan dari sekolah rendah dan sekolah menengah pun ada. Kecuali yang dari KUSESS (Kuala Selangor). Memanglah tak dapat datang sebab jauh. Apa pun terima kasih sekali lagi kepada ibu bapa saya (sudah tentunya) dan semua yang menjayakan rumah terbuka kami semalam. Semoga simpulan silaturahim kita akan menjadi semakin erat, biidznillah.

No comments:

Post a Comment