Wednesday 20 August 2014

Jemputan ke Rumah Terbuka



Assalamualaikum.

Akhirnya exam yang berat sudah pun selesai, subjek terakhir hari ini benar-benar mengecewakan saya kerana saya tidak pandai membuat esei. Ya, apabila saya beritahu kepada rakan-rakan saya, memang tak ada siapa yang akan percaya saya lemah membuat esei. Pada hakikatnya, saya cuma tahu menulis imaginasi dan bukannya fakta. Imaginasi dan fakta merupakan dua perkara yang sangat jauh berbeza. Jadi kita tunggu dan lihat sahajalah bagaimana keputusannya nanti. InsyaAllah, walau apa pun keputusannya, sentiasa akan ada ruang dan masa untuk kita perbaiki. I’m just praying for the best right now. Biidznillah.

Oh ya. Saya ada satu pengumuman yang hendak diberitahu kepada kalian. Eheh. Tengok tajuk entry kali ni pun dah boleh agak. So yeah, jika tidak ada aral yang melintang, hari Sabtu ini saya akan mengadakan rumah terbuka. Walaupun macam dah agak terlambat, tetapi masih dalam bulan Syawal, bukan? Jadi kepada sesiapa yang mengenali saya, mungkin rakan-rakan saya dari sekolah rendah, sekolah menengah dan rakan-rakan kampus, kehadiran anda amatlah dihargai (itu pun kalau ada yang membaca entry ini). Rumah saya terletak di Kulim.

Sebarang kemusykilan bolehlah hubungi nombor telefon saya. Mungkin juga ada anonymous reader Nafas Baru yang berminat untuk datang ke rumah saya? Jemputlah datang. Bukan senang nak dapat peluang mengadakan rumah terbuka ni. Dan bukannya semua orang yang dijemput akan hadir (obviously). Dalam masa yang sama, hari Sabtu jugalah pihak kampus hendak mengadakan gotong-royong dan terdapat pertandingan sukan di UUM. Erm. But let’s just not make that as an excuse. Anda perlu datang juga ke rumah saya.

Sepanjang minggu ini, banyak perkara baru yang saya peroleh. Dan sudah tentunya, segala yang akan ditulis oleh saya bukannya berniat untuk mengaibkan mana-mana pihak. Petang Ahad yang lepas saya sempat beraya ke rumah seorang rakan untuk memenuhi undangan rumah terbukanya. Sudah tentulah rumahnya dipenuhi oleh orang yang langsung tidak dikenali oleh saya. 

Saya memerhatikan tetamu yang hadir, semuanya berborak dan menikmati hidangan seperti biasa. Ada bihun sup, ketupat, rendang dan beberapa jenis juadah yang lain. Kemudian pandangan mata saya menangkap figura seseorang yang lain daripada yang lain. Dia berambut pendek, berpakaian kemeja dan seluar. Saya melihat dia menyalami ayah rakan saya. Dia duduk di satu sudut ruangan bersama rakan-rakannya. Mungkin salah seorang jemputan adik-beradik rakan saya tadi.

Sambil makan, sesekali pandangan mata saya meliar padanya kerana ada sesuatu yang berjaya menangkap perhatian saya pada dirinya. Setelah lama diamati, barulah rakan saya memberitahu bahawa figura itu merupakan seorang wanita. Terpana saya seketika. Memanglah di Kuala Lumpur dan Selangor dulu sudah beberapa kali saya menemui insan ‘separuh siap’ sepertinya, tetapi kali ini lebih hampir dengan saya. Gaya dan kelakuannya langsung tidak ubah seperti seorang lelaki. Serius. Tetapi di kelilingnya memang cuma ada wanita sahaja.

Saya tertanya-tanya sendiri lagi (seperti biasa), apa yang sebenarnya menyebabkan seseorang itu boleh bertukar sedemikian rupa. Melanggar fitrah yang sudah diberikan Allah kepada kita. Sekali lagi saya tegaskan, niat saya menulis bukannya untuk mengaibkan mana-mana pihak. Sama sekali tidak. Saya cuma ingin berfikir, dan sama-sama membawa anda berfikir tentang insan-insan yang hidup di sekeliling kita. Insan yang mungkin bermasalah. Insan yang mungkin tersasar dari landasan. Apa pula tanggungjawab dan peranan yang dimainkan oleh kita? 

Perkara ini seolah-olah sudah jadi satu kebiasaan untuk kita menerima diri seseorang itu seadanya. Kadang kita dah terbiasa hidup dalam satu suasana, sehingga kita sendiri tak sedar maksiat dan kemungkaran yang berlaku di hadapan mata sendiri. Memang susah nak tegur dan ambil apa-apa tindakan. Ya, saya sendiri pun seorang pengecut. Kita boleh cuba perlahan-lahan, bermula daripada mencegah dalam hati sehinggalah secara teguran.

Kepada individu itu, saya doakan semoga Allah membuka pintu hidayahnya untuk kembali kepada fitrah. Sebab kita, manusia, walau macam mana pun cuba untuk mengubah fitrah, akhirnya tetap akan kembali kepada fitrah. Ibrahnya, sama-samalah kita; saya dan anda, bersyukur sekiranya kita masih boleh menggunakan kewarasan akal untuk berfikir dalam kehidupan. Tidak melanggar perintah Tuhan. Tapi takkan selama-lamanya kita nak jadi golongan yang melihat sahaja? Erm.


p/s: Jangan lupa janji temu kita Sabtu ini!

No comments:

Post a Comment