Friday 25 March 2011

Diari#17: Entry Balasan Buat Ukhti Rashidah

Hari ini insyaAllah anda akan disemakkan dengan post daripada saya lagi, kerana hari ini saya hendak membalas entry lama yang tak terbalas-balas. MasyaAllah. Entry kali ini juga lebih kepada mempromosikan blog kakak saya (bukan kakak sebenar), Ukhti Nurul Rashidah.

Sebenarnya hajat saya, bila ada suatu tarikh istimewa nanti (hanya dia yang faham) barulah saya hendak buat entry ini. Tapi, disebabkan Ukhti Rashidah sekarang menghadapi kekangan dalam urusan blognya dan cabaran dalam hidup, maka saya cuba untuk membantunya, apa yang termampu. Walaupun rasanya, taklah membantu. Hurm. Dulu dia pernah bertanya tentang cadangan untuk menulis dalam dwibahasa di blognya. Boleh baca di SINI. Saya menjawab, saya akan menyokong apa sahaja yang dilakukannya. (Tak ada jawapan lain la tu) Saya rasa, menggunakan dwibahasa tak salah, kerana, sekarang ini ramai lagi yang menggunakan dwibahasa dalam kehidupan masing-masing. Bahkan, novel saya pun guna dwibahasa juga.

Ukhti Rashidah ini sebenarnya merupakan seorang yang sangat baik, berkaliber, berbakat dan banyak lagi. Ya, saya akui kadang-kadang saya sampai cemburu dengannya kerana dia macam serba boleh. Saya ini? Hurm. Apa pun, setiap orang ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Bersyukurlah dengan kelebihan yang ada. Berbalik kepada cerita, akhirnya, Ukhti Rashidah telah mengambil keputusan yang tepat dan menyiapkan sebuah cerpen bahasa inggeris yang mantap. Saya sendiri tidak mampu menghasilkan cerpen seperti itu. Sila baca di SINI! (Gaya ugut pun ada) Saya rasa, tidak sia-sia kalian semua follow blognya, kerana, setiap cerita yang ditulis di situ, sebenarnya ada hikmah.

Ukhti banyak menegur ana di saat ana leka. Ukhti bagaikan qudwah hasanah ana. Bila ukhti ada masalah, ana jadi gelabah tak tentu pasal. Ana tak tahu bagaimana menyusun kata. Ana bukan pemuisi yang hebat. Apa yang boleh ana cakap, cuma "Sabar ... sabar... dan sabar..." Terasa diri macam tidak berguna. Apa yang boleh ana bantu, cuma mendoakan dia pada penghujung setiap kali solat.

Hidup ini memang penuh dengan dugaan, tapi Allah tak akan datangkan ujian jika Dia tidak mendatangkan hikmah di balik ujian tersebut. Be strong. Ukhti kenal tak gambar di atas tu? Kata-katanya? Walau seremuk mana hati dilukai, bentuklah ia semula dan serahkannya pada yang ilahi. Hurm, ana memang tidak pintar menyusun kata, memang tidak! Cuma, ada sedikit pesan buat ukhti, sebagai renungan. (Kalau tulis panjang-panjang tentang dia nanti dia marah)

Allah knows the best
Then he'll give you the best
All of the things that happens
Will be just memories
Let the past be the past
Let the time remain flies

We live for today
and we aim for tomorrow
Whenever you are scared
You know there's always a hand
By the person that loves you
And me

Hurm. Grammar pun tunggang-langgang, ada hati buat puisi dalam bahasa inggeris! Apa pun, ana cuma mahu anti tahu, ana sayang anti. Uhibbuki fillah. Dan tolong, tolong jangan marah ana tentang entry ni. Hihi. Smile always.



No comments:

Post a Comment