Saturday 26 March 2011

Motivasi: Dan Bila Jatuh, Kita Bangkit Kembali

Apa perasaannya bila terjatuh? Setiap orang, saya percaya, pasti akan mengalami kondisi seperti itu. Jatuh yang saya maksudkan di sini bukanlah jatuh ketika berlari atau jatuh atas lantai dan sebagainya. Tetapi jatuh yang sebenarnya jatuh. Terjatuh dalam perjuangan.



Untuk Apa Allah Menjatuhkan Kita?

Apabila terjatuh, kita akan rasa seolah-olah diri begitu terseksa. Ya, mungkin sekali konflik itu pelbagai. Masalah keluarga, masalah rakan-rakan, masalah pekerjaan, masalah persekolahan, masalah rumah tangga dan banyak lagi. Itu pasti suatu yang menyakitkan. Kenapa Allah menjatuhkan kita? Kita jatuh supaya kita boleh belajar untuk bangkit kembali. Biarkan saya memberi satu analogi. Mari saya membawa anda ke sebuah kota yang sering berada dalam keadaan huru-hara, di mana ada seorang superhero yang bertarung menentang ribuan penjahat. Pasti bosan bukan, jika dia selalu menang? Langsung tidak ada cabaran.

Maka, Allah mewujudkan seorang penjahat yang kejam dan ganas sebagai cabaran untuknya. Adakah dia akan kalah? Penjahat itu memang ganas tahap kritikal! Jawapannya, bergantung pada superhero itu sendiri. Dia boleh menggunakan 1001 cara lagi bagi menumpaskan penjahat itu. Sebenarnya, di sebalik setiap masalah itu, Allah sediakan 1001 jalan penyelesaian. Cuma, bezanya, kita nampak ataupun tidak. Sebagai seorang rakyat, pasti kita tidak mahu superhero itu mengalah, bukan? Kita mahukan dia terus bangkit supaya menjadi manfaat kepada orang lain. Superhero itu tidak boleh egois. Jika tidak, ramai rakyat yang akan terkorban. Ini cuma satu analogi.

Sama seperti di dunia nyata. Anda juga mempunyai rakyat anda sendiri. Ibu bapa, keluarga, guru, rakan-rakan ataupun saudara-mara. Mereka menginginkan kejayaan anda. Mereka sayangkan anda, walaupun pada hakikatnya mereka tidak pernah meluahkan kata sayang itu. Sebenarnya, Allah memberikan kita ujian, adalah untuk menguji tahap keimanan kita. Kerana, keimanan itu hanya boleh diuji pada tahap susah.

Ujian Menguji Nilai?

Saya pernah terbaca kata-kata Imam Inu Qayyim al-Jauziyah, ada ujian untuk kesabaran, ada ujian untuk bersyukur, ujian untuk memberi petunjuk, ujian sebagai hukuman, ujian sebagai cubaan, ujian untuk memajukan diri dan ujian supaya mendapat pahala. Siapa yang tidak merasakan ujian atau musibah, maka dia tidak mengetahui tahap nilai dirinya.

Saya selalu berpegang pada kata 'The past will be the past, and the time will remain flies.' Segala dugaan itu, akan berlalu juga. Mungkin akan hilang, tetapi saya percaya, begitu sukar untuk terpadam. Walau apapun, seiring dengan perjalanan masa, insya-Allah anda mampu melupakannya. Jatuh untuk kembali mengumpulkan kekuatan, lalu kembali bangkit dan siap untuk melangkah lagi.

Kutiplah Hikmahnya

Jika kita mahu mengambil makna positif dan mendalam dari “kejatuhan” dalam perjalanan kita meraih kejayaan hidup, sebenarnya “kejatuhan” kita tersebut juga dapat menjadi bukti bahwa Allah menyayangi kita. Jika “kejatuhan” kita kerana kesalahan yang telah kita perbuat, itu merupakan bukti bahawa Allah sedang mengingatkan kita, bahawa Dia ingin kita membentuk peribadi yang lebih baik lagi.

Jika “kejatuhan” kita bukan karena kesalahan yang telah kita perbuat, itu merupakan bukti bahawa Allah sedang menguji kesabaran kita dan Allah menginginkan kita membentuk peribadi yang lebih kuat, kerana mungkin ada rencana besar yang telah disediakan untuk kita.

Justeru itu, sebagai individu muslim, wajib ke atas kita menganggap setiap musibah yang menimpa adalah datangnya dari Allah S.W.T. sebagai memberi peringatan bahawa kepada-Nyalah kita akan kembali, begitulah juga dengan segala apa yang kita miliki. Firman Allah S.W.T di dalam surah al-Baqarah, ayat 156 yang bermaksud,

“(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa musibah oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.”

Mudah-mudahan artikel ringkas daripada manusia yang kerdil ini bisa membantu serba-sedikit. Pesan saya, bila terjatuh, bangkitlah kembali! Setiap masalah itu ada jalan penyelesaiannya. I'll be here for you, insyaAllah. Hurm. Tiba-tiba teringat lagu InsyaAllah - Maher Zain.


Every time you feel like you cannot go on
You feel so lost and that you’re so alone
All you see is night
And darkness all around
You feel so helpless you can’t see which way to go

Don’t despair and never loose hope
Coz Allah is always by your side
Insha’Allah Insha’Allah Insha’Allah
You’ll find your way
Insha’Allah Insha’Allah Insha’Allah
You’ll find your way

Every time you commit one more mistake
You feel you can’t repent
And that it’s way too late
You’re so confuse
Wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame

Don’t despair and never loose hope
Coz Allah is always by your side
Insha’Allah Insha’Allah Insha’Allah
You’ll find your way
Insha’Allah Insha’Allah Insha’Allah
You’ll find your way

Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
Oohh Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one who can show me the way

Show me the way
Show me the way
Show me the way

Insha’Allah Insha’Allah Insha’Allah
We’ll find our way
Insha’Allah Insha’Allah Insha’Allah
We’ll find our way
Insha’Allah Insha’Allah Insha’Allah
You’ll find your way



6 comments:

  1. padat dan berinformasi!
    thumbs up~ :)

    ReplyDelete
  2. @nurafiqah airil
    terima kasih.
    mudah-mudahan membantu, insya-Allah.
    =)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum,
    Bila DIA beri ujian, bukan sekadar untuk kita, tetapi untuk orang di sekeliling kita

    ReplyDelete
  4. @anyss
    waalaikumussalam,
    ya.. tepat sekali..
    =)

    ReplyDelete