Thursday 26 December 2013

Ada Apa Dengan Topeng Guy Fawkes?


Sedang saya melayari Twitter, tiba-tiba terjumpa satu tweet daripada vlogger Anwar Hadi tentang topeng Guy Fawkes. Saya pun berminat untuk mengetahui tentang sejarah Guy Fawkes. Ceritanya begini. Guy Fawkes a.k.a Edward Blake merupakan seorang rakyat Inggeris yang pernah menjadi salah satu daripada anggota revolusioner Roman Katolik yang berpakat untuk menentang golongan bangsawan Inggeris. Tujuannya adalah untuk memastikan kebangkitan Kerajaan Monarki Kristian dan penguasaan gereja semula dalam masyarakat Eropah pada ketika itu.

Antara salah satu usaha terbesar yang pernah dilakukan revolusioner ini adalah untuk meletupkan pusat pemerintahan yang didiami oleh Raja James I beserta keluarganya dan juga golongan bangsawan Inggeris. Kejadian ini dipercayai berlaku sekitar tahun 1605.

Usaha ‘Gunpowder Plot’ yang dirancang Fawkes dan kawan-kawannya berjaya digagalkan oleh pihak berkuasa. Kesudahannya, mereka akhirnya tertangkap. Di sebalik rancangan plot yang tak jadi tu, Fawkes dan penyokongnya telah merancang satu gerakan sulit bawah tanah yang dinamakan “The House of Lords” sebagai markas mereka. Jadi ketika mereka ditangkap, Fawkes disoal, diseksa serta didesak oleh pihak berkuasa untuk mendedahkan siapa lagi yang terlibat dalam serangan itu tetapi dia hanya mendiamkan diri.


Akhirnya, Fawkes dihukum gantung sampai mati. Tetapi entah macam mana, telah tercetus satu idea licik dalam mindanya untuk memperdayakan tukang gantung itu dan ideanya berjaya. Namun, malang tidak berbau. Dia ditakdirkan untuk mati pada hari itu juga apabila dia cuba melompat daripada pelantar hukuman sehingga lehernya patah. Dahsyat betul kisah si Fawkes ini. Sungguh tragis.

Sebagai peringatan daripada kisah Guy Fawkes ini, orang Inggeris menyambut Bonfire Night pada 5 November setiap tahun. Pada malam itu, kisah Fawkes akan diingati dengan cara membakar patungnya. Kisah Guy Fawkes tidak hanya berakhir di situ, malah kisahnya telah dipopularkan melalui pelbagai medium sehinggakan ceritanya memberikan inspirasi untuk menghasilkan filem V for Vendetta. Kiranya, tempias Guy Fawkes ini memang semakin berleluasa sehingga ke Malaysia.

Selain daripada difilemkan, Guy Fawkes juga telah menjadi tunjang utama untuk satu kumpulan penggodam terkenal yang menamakan diri mereka sebagai ‘Anonymous’. Pernah dengar tak? Mereka mula terkenal ketika pertama kali berjaya menggodam Playstation Network satu ketika dahulu. Kumpulan ini menggunakan topeng Guy Fawkes untuk melindungi identiti sebenar mereka. Tujuan mereka lebih kurang sama seperti Guy Fawkes iaitu untuk menentang sistem pemerintahan yang menyekat kebebasan. Saya sendiri kurang pasti adakah terdapat orang Malaysia yang terlibat dalam kumpulan Anonymous ini.


Alkisahnya pula, masyarakat kita memang terkenal dengan sikap suka mengikut tanpa usul periksa. Bukan semuanya cuma sebahagian sahaja. Malah, kadang-kadang saya sendiri pun terpedaya dengan propaganda musuh Islam. Gerakan Kristianisasi pasti sedang tersenyum lebar jika melihat anak muda kita yang beragama Islam mengenakan topeng Guy Fawkes ataupun menyokongnya kerana propaganda mereka telah berhasil. Kita seolah-olah mengagungkan gerakan revolusi mereka.

Oleh itu, kita sebagai umat Islam yang mengharamkan Valentine’s Day, April Fool Day dan Hari Natal kerana berunsurkan keagamaan, kenapa pula kita perlu mengagung-agungkan pejuang Kristian ini sebagai simbolik kita? Adakah Islam menggambarkan penentangan? Kepada yang baru tahu, mudah-mudahan kita akan menjadi lebih berhati-hati selepas ini dan tidak hanya menjadi seperti lalang yang mengikut sahaja arah angin.

2 comments: