Tuesday 31 December 2013

Diari#45: Azam 2013 Tercapai!


This is what I love about blog. Setiap tahun, saya boleh lihat semula apa azam saya untuk tahun itu dan alhamdulillah, salah satu azam utama untuk tahun 2013 saya telah tercapai. Azam apa? Saya telah berazam agar salah satu cerpen saya tersiar dalam majalah. Sekitar Jun 2013, cerpen saya berjudul Beku telah disiarkan oleh Majalah Yezz! terbitan di bawah syarikat Karangkraf. Boleh baca sedikit sedutan di entry yang lepas-lepas.

Setiap tahun memang saya akan membuat azam yang baru, tetapi kebanyakannya agak susah untuk diri saya capai. Dan apabila azam 2013 telah tercapai, maka tidak mustahil pula untuk azam 2014 saya tercapai. Sejujurnya, azam bukanlah sesuatu yang hanya wujud ketika tahun baru tetapi azam seharusnya sentiasa wujud di dalam hati kita. Cuma, saya jadikan setiap tahun sebagai kayu ukur kepada azam-azam saya sama ada tercapai ataupun tidak. Baiklah, buat saya, 2014 adalah tahun yang sangat baru, sangat berbeza. 2014, di mana kanak-kanak dan remaja lain sibuk membuat persiapan untuk kembali ke sekolah, saya tidak perlu melakukan semua itu lagi. Dan perasaannya sungguh, aneh. Sejauh mana pun keinginan untuk berpatah balik ke alam persekolahan, semua itu tidak akan terjadi lagi melainkan, saya menyambung tingkatan enam. Tahun demi tahun, kita kena belajar untuk lebih berdikari, independent. 

Apa yang saya harapkan untuk 2014? Saya berharap dapat masuk ke dalam universiti pastinya. Setiap orang pasti mempunyai universiti impian tersendiri dan impian saya mahu ke Yarmouk, Jordan. Tetapi saya tidak terlalu berhajat besar untuk ke sana kerana universiti-universiti tempatan pun kebanyakannya sudah mampu menyaingi universiti di luar negara. Cuma sebahagian besar hati ini mahu melanjutkan pelajaran di luar negara. Namun, saya yakin di mana-mana pun Allah sudah mempersiapkan sesuatu untuk kita. Saya juga berharap di tempat baru nanti, saya akan mengenali lebih ramai insan berhati mulia yang bergelar sahabat. Saya tidak mempunyai keinginan lagi untuk mengambil lesen kereta. Saya berminat untuk mengambil lesen motor, tetapi tidak diizinkan pula. Kata ibu bapa, bawa motor ni berbahaya.

Susah juga saya mahu perah otak memikirkan azam baru untuk 2014 kerana saya sendiri tidak tahu apa lagi yang saya mahu. Kalau azam biasa-biasa, tak mencabar. Azam kedua selain masuk universiti, saya teringin menjadi seorang penulis lirik lagu. Hehe. Macam pelik pula. Tetapi tak ada salahnya menyimpan angan-angan. Lagu-lagu yang bertemakan dakwah dan ketuhanan pastinya. Manalah tahu suatu hari ada orang yang berminat untuk menyuruh saya menulis lirik lagu untuknya. 

Azam ketiga yang pun macam pelik, saya mahu menjadi seorang kolumnis dalam majalah. Heh. Ni memang tinggi angan-angan. Ya lah, sekurang-kurangnya minat saya dalam penulisan dicurahkan ke atas landasan yang betul. Saya juga akan sentiasa membaiki diri dalam bidang penulisan kerana saya tahu masih banyak lagi kelemahan diri. Kalau dapat menjadi seorang kolumnis pada usia 18 tahun, sudah pastilah saya dapat belajar banyak perkara baru. Saya akan dapat komen dan ilmu yang lebih banyak. Insha Allah.

Ya, itulah tiga target saya untuk 2014 walaupun dua daripada sangat sukar untuk dicapai. Paling tak pun, dua azam tercapai pun jadilah. Azam ni, perlu disertakan dengan usaha. Saya akan cuba sentiasa positifkan diri untuk mencapai kejayaan di dunia yang serba berbeza kelak. Yang penting usaha, doa dan tawakkal kepada Allah. Mudah-mudahan doa kalian mengiringi saya dan segala urusan saya dan keluarga dipermudahkan. 

No comments:

Post a Comment