Wednesday 8 June 2011

Tokoh Islam: Sultan Muhammad Al-Fateh

Saya baru sahaja membeli buku Sultan Muhammad Al Fateh - Penakluk Konstantinopel karya Abdul Latip Talib semalam, walaupun mungkin ramai yang telah tahu tentang baginda, namun apa salahnya kalau saya kongsi juga. Dalam masa lebih kurang dua jam berjaya juga menamatkan pembacaan buku yang setebal 324 halaman terbitan PTS Litera ini.




Gelaran Al-Fateh bermaksud Sang Penakluk dan saya dulu juga tidak mengetahui apa itu Konstantinopel. Sebenarnya Konstantinopel itu adalah sebuah kota yang terletak antara Eropah dan Asia. Sekarang lebih dikenali sebagai Istanbul yang bermaksud 'Islam keseluruhannya'.




Banyak tokoh-tokoh pejuang seperti Khalifah Harun al-Rashid, Sultan Sulaiman Abdul Malik, Muawiyah, Saidina Ali dan Sultan Murad (ayah Sultan Muhammad) sendiri pernah cuba menakluki Konstantinopel tetapi tidak berjaya. Berkat didikan, latihan agama dan peperangan yang diberikan kepada Sultan Muhammad, akhirnya baginda berjaya membebaskan Konstantinopel daripada tangan Maharaja Konstantine yang menganuti Kristian Ortodoks.




Saya memang minat baca buku-buku sejarah Islam kerana akan mampu menaikkan semangat saya untuk terus berjuang demi islam. Rasulullah, para sahabat, keluarga dan semuanya sanggup berjuang bermati-matian. Bahkan, ramai orang islam yang mati syahid. Saya pernah juga ada idea gila nak berjuang untuk bantu Palestin tapi bila difikir-fikirkan kembali, jihad utama saya sekarang adalah untuk belajar. Islam yang ditindas pada hari ini harus bangkit kembali. Jadi, remaja-remaja seperti saya perlu dilatih kekuatan daripada segi jasmani, rohani, emosi, intelek dan spritual sebelum bersedia ke satu tahap yang lebih tinggi. Mujahid dan mujahidin perlulah kuat, ok? Chaiyok! Muslimin dan muslimat boleh!

2 comments:

  1. salam.. sye nak recommend 1 lg buku pasal Sultan Muhammad al-Fateh ni, tajok die Kuasa Kepemimpinan Al-Fateh, karya Ustaz Shaari, seorang Ustaz Muda yg gigih utk mengenengahkn tokoh ni pd masyarakat... buku ni sbg compliment kpd buku td...n sye ad tulis 1 entry berkaitan, kalo sudi jenguk2 la...

    http://bintuhambali.blogspot.com/2011/05/29-mei-1453.html

    ReplyDelete
  2. @puteri noorliyana
    Terima kasih atas cadangan. Saya sudah baca entry anda. Terima kasih sekali lagi. ^^

    ReplyDelete