Saturday 7 September 2019

Misi 1 Euro


Bismillahirrahmanirrahim.

Hari ketiga di Regensburg, dan alhamdulillah belum tertewas lagi untuk update blog. Pagi ini saya dan rakan-rakan serumah menaiki bas ke OTH. Tambang bas adalah sebanyak 3 Euro untuk ke OTH. Berbekalkan pengalaman naik bas semalam, saya dah tahu cara untuk membayar tambang menggunakan tunai. Pagi ini diadakan sesi penerangan berkenaan insurans TK yang perlu saya beli di sini. Saya perlu membuka akaun bank Germany dulu dan wang akan automatik ditolak dari dalam bank. Dalam kelas hari ini, barulah saya berjaya menemui dua pelajar lelaki dari Malaysia. Seorang Melayu dan seorang berbangsa Cina. Mereka merupakan pelajar dari UPM. Tapi mereka baru sampai dan banyak juga tertinggal slot briefing, jadi tak banyak benda yang boleh dibualkan. Saya pun terlupa nak ambil nombor telefon, tapi tak ada masalah sebab mesti akan berjumpa lagi sepanjang orientasi.

Selesai sesi briefing insurans, saya ke mensa (kafeteria) bersama rakan-rakan. Di mensa, saya tak tahu makanan apa yang boleh dibeli. Sosej di situ sudah semestinya diragukan kehalalannya. Jadi saya cuma beli minuman sambil menemani yang lain makan. Macam sedih kan. Haha. Yang lain makan bukan main kenyang sebab portion makanannya banyak juga. Mungkin nanti kalau dah jumpa senior Muslim, saya akan tanya apa yang boleh dimakan di mensa, tapi nampak macam tak banyak pilihan pun.

Sekitar pukul 1 petang, kami berkumpul semula di hall tingkat bawah untuk sesi welcoming pelajar antarabangsa. Rasa janggal pula bila dipanggil international students. Semua sekali ada dalam total lebih 115 pelajar antarabangsa, 59 dari Eropah dan 56 dari Asia. Lebih kuranglah jumlahnya tu. Saya pun tak pasti kenapa saya ingat jumlah tu. Kami diberikan beg dengan pen dan fail dari OTH. Selepas itu, kami disuruh untuk berdiri mengikut kedudukan negara dalam peta dunia. Sudah semestinya Malaysia dan Indonesia yang paling hujung. Saya sempat berbual dengan pelajar dari China dan Uzbekistan. Kemudian, ada sesi bergambar ramai-ramai. Saya belum tengok lagi, mungkin dah ada upload di Instagram dan Facebook OTH. Selepas sesi bergambar, kami dijemput untuk mencuba makanan tradisional Jerman, dipanggil Bavarian breakfast. Paula pernah bagi saya rasa roti Breze ni. Kalau di Malaysia, rasanya roti sebegini dipanggil pretzel. Apa yang beza adalah rotinya sedikit keras. Kalau ikutkan sepatutnya dihidangkan dengan pork sosej tapi boleh juga dimakan begitu saja. Masa tu tak adalah mereka hidangkan sosej, cuma roti Breze sahaja dengan jus epal dan mineral. Kalau nak minum mineral di sini, boleh guna tap water sahaja sebab bersih. Air sinki. Tapi kalau di haus, saya jerang dulu air dan biarkan sejuk sebelum minum sebab dah terbiasa kan.


Lepas itu, kami dibenarkan pulang tetapi ramai yang tidak berganjak dan berbual-bual. Di situ, cuma saya seorang saja yang bertudung jadi dah tentulah rasa janggal. Rakan-rakan yang lain cuma main fon. Disebabkan tak nak rasa tersisih sangat dan left out, maka saya menghampiri gadis-gadis dari China tadi dan berbual. Rupa-rupanya mereka cuma pelajar yang mengikuti program seminggu di OTH, bukan selama satu semester. Kelas mereka pun dah bermula. Tak lama kemudian, Jason, pelajar dari Malaysia datang menghampiri dan berbual dengan kami. Walaupun mereka sama-sama tahu berbahasa Mandarin, nasiblah mereka berbual dalam bahasa Inggeris sebab ada saya di situ. Kalau tak saya mundurkan langkah dah. 

Penat juga sebenarnya cakap orang putih ni. Bila dah 20 tahun lebih terbiasa cakap Melayu dan di sini cakap full English, penat juga. Eheh. Saya tak jumpa lagi sesiapa yang sama course dengan saya setakat ini. Kalau jumpa, bolehlah berkenalan siap-siap sebelum masuk kelas bulan depan. Oh ya, kelas dan official semester akan bermula bulan Oktober. Tapi kelas intensif bahasa Jerman dah mula Selasa depan. Saya tak akan sama kelas dengan rakan-rakan serumah sebab mereka dah ambil bahasa Jerman selama 3 tahun dan akan masuk kelas level lain. Tapi rasanya ramai juga yang masuk kelas Beginner nanti. Waktu orientasi ni memanglah nampak kosong sangat OTH, tapi bila tengok dalam gambar yang ditayangkan, bila semester dah bermula memang sangat ramai pelajar. Jadi saya akan memanfaatkan masa-masa sunyi di OTH ini sebaik mungkin.

Setelah selesai sesi hari ini, Felia dan Anja temankan saya untuk membuat kad sim Jerman dan membeli pas bas. Pas ni kalau beli, boleh naik bas ke mana sahaja untuk tempoh sebulan kalau tak silap saya, tapi dalam area Regensburg saja. Felia dan Anja dah beli awal-awal, saya yang masih belum beli. Paula, buddy saya masih sibuk sebab baru berpindah rumah dengan boyfriend dia jadi malas nak kacau. Nasib ada Anja dan Felia yang tak tahu kenapa baik sangat nak temankan saya. Dalam masa sama mereka pun nak beli barang keperluan masing-masing.

Kami menaiki bas menuju ke arah city (saya tak ingat namanya). Di situ barulah saya nampak ramai rakyat jelata Regensburg yang membeli belah di kedai-kedai seperti H&M dan sebagainya. Nampak sangat area Oberlanderstrasse yang saya tinggal dan sekitar OTH merupakan area sunyi.


Saya membeli pas bas dengan bantuan Anja sebab macam yang saya kata, majoriti pekerja lebih gemar bercakap Jerman daripada English. Harganya 48,50 Euro. Mahal juga tapi sama saja kalau saya bayar 2,40 ke 3 Euro setiap kali naik bas. Maka dengan adanya pas ini, tak perlulah saya terkial-kial mencari duit setiap kali nak naik bas. Yeay.

Di city, kami singgah di beberapa kedai dan saya membeli cawan dan mangkuk yang berharga 1 Euro setiap satu. Itupun stok dah nak habis di kedai tu tapi kalau saya tak beli di situ, susah dah nak cari cawan 1 Euro ni. Saya juga berjaya membeli beras di salah satu kedai. Walaupun masih tak ada rice cooker. Kedai telekom 02 pada ketika itu masih tutup rehat jadi kami singgah di H&M sebab Felia nak cari kot untuk Autumn.


Di sini musim autumn, cuma belum yang betul-betul autumn daun luruh tu. Mungkin bulan Oktober nanti. Kami jumpa dengan buddy Anja di situ yang juga berasal dari Indonesia. Dia memperkenalkan kami dengan pakaian tradisional orang Jerman yang akan dipakai semasa festival. Kami menyuruh Felia cuba baju tu dan memang sesuai dengan dia. Comel je. Tersimpang pula hasrat nak cari kot autumn tadi. Kemudian kami singgah di klinik sebab Anja dah mula tak sedap badan. Sayang insurans kami belum boleh digunakan lagi sebab baru buat pagi tadi dan belum lengkap pun lagi. Jadi kalau sakit masa-masa ni, terpaksa guna duit sendiri dulu. Selepas kedai 02 tadi buka, kami masuk bertanya dan rupa-rupanya stok kad sim mereka sudah habis.


Jadi kami naik bas dan bergerak ke stesyen Hauftbahnhof, stesyen mula-mula saya sampai di Regensburg dulu. Kami pergi ke kedai 02 area situ dan dengan bantuan buddy Anja dan petugas kedai, saya kini dengan selamatnya boleh menggunakan kad sim Jerman. Selepas tu kami masuk ke kedai Kaufland. Kaufland ni terkenal di area sini. Kalau di Malaysia bolehlah dikatakan macam Tesco dan Giant. Lebih banyak pilihan berbanding Aldi. Saya berhasrat nak lengkapkan set dengan membeli sudu garfu tapi harga sebatang garfu pun dah 3 Euro. Ada sebenarnya peralatan dapur di kuche (dapur) haus, tapi rasanya lebih baik beli yang untuk diri sendiri juga. Tapi lepas tengok harga, terbatal hasrat nak beli. Kebetulan saya terjumpa satu shelf yang menjual barang dah nak rosak atau tak laku rasanya. Tapi barangnya okey sahaja bagi saya, cuma macam kalau botol minum tu adalah terkotor sikit. Yang lain nampak elok saja. Barangan tersebut dijual dengan harga 1 Euro. Jadi daripada pusing Kaufland, entah kenapa saya pusing shelf tu. Saya sempat membeli berus sebelum dipanggil Anja untuk balik. Mereka mengajak saya untuk masak di rumah buddy Anja Ahad ini memandangkan semua kedai tutup, tapi saya menolak. Sebenarnya risau tentang bahan-bahan yang mereka gunakan dan rasanya lebih selamat masak sendiri. Cuma sekarang ni kesnya saya belum ada rice cooker. Katanya kalau beli online lebih murah.

Selesai sesi membeli-belah, kami menaiki bas pulang ke haus. Masing-masing dah penat berjalan. Bahu saya pun sakit membawa barang-barang dari OTH pagi tadi, cawan mangkuk bagai. Memang kalau nak berbelanja rasanya saya kena beli sedikit demi sedikit. Mungkin ada lagi kedai lebih murah. Ada lagi supermarket yang belum saya pergi. Balik saja haus, terus solat dan masak Maggi segera. Saya ada beli beras instant yang boleh masak dalam 2 minit juga. Bukan bubur instant tapi macam nasi instant. Mungkin saya akan cuba nanti. Ingat nak hubungi parents di Malaysia lepas sampai haus tapi waktu tu Malaysia dah pukul 1 pagi kalau tak silap. Susah juga ya perbezaan waktu ni.

Bagi saya kalau nak hidup di Regensburg ni kena tahu nama-nama strasse (street) dan bas yang menuju ke lokasi tersebut. Masih ada lagi keperluan yang belum saya dapat, tapi bila tengok dompet dah nipis tadi, saya hadkan pembelian saya. Yang penting saya nak cuba cari selipar untuk dipakai dalam haus sebab orang Jerman ni pakai kasut walaupun dalam bilik. Petugas haus yang masuk nak suruh tandatangan kontrak semalam pun main pakai je kasut dalam bilik saya. Kalau ada duit lebih mungkin nak cari karpet atau alas juga untuk bentang atas lantai bilik, mungkin lepas ni kalau ada yang masuk tak pijak atas tu. Mungkin.

Rasanya mungkin cuma bulan-bulan awal ni yang kena belanja lebih. Sebenarnya dah selesa dah bilik dan haus saya, cuma kalau bab-bab masak, makan ni nak kena jagalah juga kan. Misi saya sekarang nak cari rice cooker dan barangan murah serendah 1 Euro. Mungkin minggu depan saya akan ajak Paula cari restoran makanan halal juga. Tahan dulu awal-awal ni. Orang kata bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Tak pasti pula apa relevannya peribahasa ni dengan situasi saya.

Rasanya itu saja coretan hari ini yang saya nak kongsikan dengan semua.

Sampai bertemu lagi.


Regensburg 5:13 am 7 Sept
Malaysia 11:13 am 7 Sept

No comments:

Post a Comment