Wednesday 18 September 2019

Pengalaman Masuk ke Dalam Gereja | Trip to Wurzburg Part 1


Bismillahirrahmanirrahim.

14 September 2019. Hari yang dinanti-nantikan kami, exchange students di OTH akhirnya telah pun tiba. Ini merupakan lawatan pertama kami ke bandar lain di Bavaria. Saya, Anja dan Felia siap seawal 5.45 pagi untuk keluar rumah demi mengejar bas jam 6.03 pagi. Kami perlu berkumpul di Haupbahnhof pada jam 6.30 pagi. Ariana dan Vesa sudah bergerak lebih awal dari kami. Saya membawa bekalan roti arab yang dibeli di Al-Medina Markt dan air mineral, yang memang sangat berguna dalam trip nanti. Saya tinggalkan payung kerana ramalan cuaca tak hujan hari ini. Kalau di Malaysia, jarang sekali nak tengok ramalan cuaca tapi di Jerman ni dah jadi macam satu keperluan.


Kami tiba di stesyen pada waktunya. Rupa-rupanya, tren kami hanya akan bergerak jam 7.20 pagi nanti. Sementara mengisi masa lapang, ada yang pergi membeli bekalan makanan, ada yang ke tandas dan yang lain cuma berbual-bual dengan penuh energetik. Tak lama kemudian, Ali (Turki) dan Mia (China) menyertai kami berbual. Saya tak tahu kenapa di Malaysia susah saya nak cam orang, tapi di sini bila sekali orang perkenalkan nama saya boleh ingat. Mungkin sebab semua muka lain-lain agaknya, kalau di Malaysia tu kan semua pakai tudung. Di sini saya seorang saja yang pakai tudung.

Untuk menaiki tren, tutor kami telah membeli ‘Bayern Ticket’ yang perlu dinaiki oleh 5 orang untuk harga diskaun. Saya cuma membayar 11 Euro sahaja untuk tiket tren. Harga untuk tour guide dan sebagainya rasanya ditanggung oleh pihak OTH. Saya, Anja, Felia, Mia dan Ali menulis nama pada satu tiket dan kami diberikan gelang kertas yang macam masuk waterpark tu sebagai simbol tiket. Tapi tutor yang pegang tiket masih perlu tunjukkan tiket dalam tren bila diminta oleh petugas. Bila masuk dalam tren, kami boleh duduk di mana-mana saja yang kami suka. Saya duduk di sebelah Vesa dan rakan-rakan lain dari Kosovo. Hari ini, saya dapat berkenalan dengan beberapa lagi exchange students yang lain. Saya cuma berbual dengan Vesa sambil menghayati kehijauan Jerman di luar tingkap sepanjang perjalanan.


Sebelum tiba di Wurzburg, kami perlu menukar tren di stesyen Nurnburg. Kebanyakan tandas awam di Jerman adalah berbayar, walaupun tiada paip air dalam tandas. Saya cuba mengelakkan masuk tandas jika tiada keperluan demi menjimatkan wang. Eheh. Ada tandas yang sampai 1 Euro bayarannya kalau nak masuk. Dah cecah RM4 lebih. Kalau ada paip air tu berbaloilah juga. Nak berwuduk pun susah dalam tandas, sebab itulah kalau sesiapa yang nak menunaikan solat di Jerman digalakkan bawa botol. Satu kelebihan negara Jerman ni, adalah kita boleh minum air paip dia. Mula-mula tinggal di Jerman, saya memang janggal nak minum air paip. Bila dah lama-lama, baru dapat biasakan diri. Cuma saya tak refill air dari sinki tandas, walaupun bersih. Tapi bila jalan di Wurzburg ni, nampak sinki tandas, haa.. refill! Memang taklah nak beli mineral baru dah. Bila saya balik Malaysia tahun depan, tolong tegur saya kalau nampak saya terminum air sinki ke apa ya.

Menurut sumber Google, semua air paip boleh diminum termasuklah dari sinki tandas sebab bercantum dengan sumber drinking water. Mengikut peraturan Jerman, kalau sumber air tu tak bercantum dengan drinking water, mereka wajib meletakkan label. Harga mineral di sini dalam 1,40 Euro (air) + 0,25 Euro (botol). Jumlah dalam 1,65 Euro, lebih kurang RM 7.50. Itu baru harga untuk botol mineral kecil yang standard. Semua botol mineral di sini boleh dikitar semula di mesin-mesin yang banyak disediakan di kedai, dan kita boleh dapat balik pulangan 0,25 Euro.

Saya tidak membeli sebarang makanan di Nurnburg sebab dah bawa bekalan. Lagi satu sebab saya malas nak fikir halal ke tak, bahan makanan tu buat daripada apa, ada alkohol atau tidak. Bila asyik nak kena fikir benda-benda ni boleh stress juga, jadi bawa bekal sendiri adalah pilihan paling bijak untuk orang yang malas berfikir panjang macam saya. Macam sedih pula tiba-tiba bila terfikir balik. Makan bawa bekal, minum pun dari sinki tandas. Hahaha. Menyedihkan betul.

Selepas berhenti rehat di stesyen Nurnburg, kami pun mengambil tren ke Wurzburg. Selepas dua jam dari Regensburg, akhirnya kami sampai ke destinasi kami. Kami dipecahkan kepada tiga kumpulan sebab ada tiga tourist guide yang sudah menunggu kami. Wurzburg memang merupakan destinasi tarikan pelancong. Hari ini saja, rasanya ada dalam 50 lebih kumpulan yang datang membuat lawatan di sini. Tourist kami bernama Ingrid. Saya akan menceritakan serba sedikit info yang saya dengar, tapi jika ada tersalah fakta dalam penulisan saya, harap dimaafkan.

Tapak pertama yang kami lawati adalah Juliusspital, sebuah hospital. Salah seorang penerima Nobel dalam Fizik, iaitu orang pertama yang menemui x-ray pernah bekerja di hospital tersebut. Di Wurzburg juga ada dalam 14 penerima hadiah Nobel yang berasal dari University of Wurzburg. Ramai betul. Ingrid juga menceritakan kisah peperangan yang pernah terjadi antara orang Kristian Katolik dan orang Yahudi. Buat pengetahuan anda juga, majoriti penduduk di Bavaria adalah beragama Kristian Katolik. Saya pernah bertanya perbezaan Kristian Katolik dan Kristian Protestan pada Anja sebelum ni. Mereka mempunyai kepercayaan yang sama tetapi prinsip yang berbeza. Kristian percaya pada God Father, Jesus Christ (son of God) dan Maria (holy spirit). Banyak perbezaan Katolik dan Protestan menurut Anja, tapi salah satu bezanya adalah menyembah Maria. Buat Katolik, mereka menyembah Maria dan para Saint tetapi tidak bagi Protestan.


Saya memang boleh nampak betapa Katolik tu merupakan agama yang penting di sini sebab terlalu banyak gereja Katolik di Bavaria dan Regensburg. Bahkan, sebelah Haus Hemma pun gereja Katolik. Anja pun susah katanya nak pergi gereja setiap hari Ahad sebab gereja untuk Protestan terletak jauh sikit dari kawasan tempat tinggal kami. Samalah juga macam susahnya nak cari masjid di sini. Saya tahu ada masjid di Regensburg tapi sepanjang tinggal di sini saya tak pernah nampak mana-mana masjid. Dan kalau nampak pun, mungkin saya tak akan tahu bangunan tu masjid sebab binaannya tak sama dengan masjid di Malaysia.

Berbalik kepada cerita, semasa zaman pemerintahan prince-bishop di Wurzburg, ramai orang Yahudi yang dibunuh, ditahan atau diusir keluar. Bahkan bila jumpa tapak perkuburan orang Yahudi, prince-bishop mengarahkan supaya kawasan tersebut dibersihkan. “And the place we are standing here right now is a former Jewish cemetery,” kata Ingrid secara tiba-tiba semasa kami sedang khusyuk mendengar ceritanya. Masa tu, saya terus pandang tempat saya berpijak. Seriously? Setelah itu, Ingrid membawa kami di hadapan Cathedral (gereja) dan menunjukkan arca lukisan di hadapan gereja sambil menceritakan kisahnya. Dia menceritakan asal-usul macam mana bayi ditiup ke dalam telinga Maria berdasarkan arca yang ada di situ. Saya cuma dengar sajalah.


“Now, we are going to pass through the cathedral to go to the other side,” kata Ingrid lagi. Waktu itu, dah tentulah saya rasa janggal. Tapi Zira pernah cakap pada saya, gereja-gereja di sini dibuka untuk tourist. Saya pun ikut sajalah. Sepanjang hidup saya, tak pernah sekali pun saya masuk gereja atau tempat ibadat agama lain. Jadi mestilah anda boleh bayangkan betapa janggalnya saya, tambahan lagi saya pakai tudung. Masuk ke dalam gereja, saya dapat perhatikan orang-orang yang sedang beribadat. Saya pun mengikut saja Ingrid dan yang lain-lain melintas di hadapan mereka. Dalam hati masa tu berdoa juga supaya tak ada orang yang akan bising bila nampak orang bertudung masuk dalam gereja. Saya tak pandang meliar sangat sebab janggal. Cepat-cepat saya jalan untuk keluar ikut pintu satu lagi. Alhamdulillah, cabaran pertama berjaya. Itu sebelum saya tahu yang saya akan masuk ke sebuah lagi gereja nanti. Sebelum keluar dari pintu, ada bekas berisi air di tepi pintu. Saya melihat pelajar di hadapan saya mencelup tangan ke dalam bekas itu dan menggerakkan tangan ke dahi dan dada, gaya berdoa orang Kristian.

Walaupun cuma beberapa saat melewati gereja, saya berasa sangat lega bila dapat keluar. Bila tengok dari luar, saya baru perasan yang sebenarnya boleh saja kalau nak lalu dari tepi gereja, tak perlu masuk dalam pun. Terasa dumbfounded sikit masa tu. Ingrid kemudiannya membawa kami ke satu muzium yang memaparkan mini replika Kota Wurzburg semasa zaman dahulu. Wurzburg dahulu pernah dibom sehingga musnah hampir keseluruhan kawasan kota, kemudian dibina semula oleh rakyat yang terselamat dalam peperangan. Keluar dari muzium itu, sekali lagi kami dibawa ke sebuah gereja. Kami dibenarkan untuk melihat orang yang sedang beribadat di sebalik pagar besi yang ada dalam gereja itu. Luas juga gerejanya, cuma sekali lagi saya tak tahu nak buat apa di situ. Rakan-rakan yang lain macam khusyuk melihat keseluruhan kawasan gereja. Saya nampak Mia sibuk mengambil gambar dalam gereja, maka saya pun ikut saja perbuatan Mia, daripada khusyuk tengok orang beribadat. Nasiblah kami datang dari arah belakang bukannya lalu tengah-tengah macam gereja pertama tadi. Selepas tengok yang lain keluar, saya pun cepat-cepat keluar.



Bersambung...

No comments:

Post a Comment