Sunday 22 September 2019

Termakan Babi - International Dinner

Bismillahirrahmanirrahim.

Hari keempat belas di Jerman. Dah genap dua minggu saya berada di sini. Selepas trip ke Wurzburg, saya agak sibuk dengan presentation untuk kelas bahasa Jerman dan membeli barang serta memasak untuk persiapan malam International Dinner kami. Untuk program ini, kami perlu membawa sendiri hidangan tradisional dari negara masing-masing. Terpulang sama ada nak masak sendiri atau masak secara berkumpulan. Saya mengajak Zira untuk datang sekali ke dinner kami memandangkan saya tak nak masak sendiri. Yohanes datang ke haus semalam untuk praktis memasak bersama Felia dan Anja. Peraturan di haus, kami boleh menerima tetamu tetapi jangan lebih dari 9.45 malam. Mereka akan menyediakan tauhu pepes dan ayam gulai sebagai masakan mewakili negara Indonesia. Saya sudah membawa nasi impit dan kuah kacang dari Malaysia sebagai persiapan untuk dinner ini. Zira pula nak masak lontong sebagai tambahan kepada nasi impit.

Selepas selesai kelas Jerman pagi tadi, saya segera pulang ke rumah. Saya memasak kuah kacang untuk makan tengah hari dan dinner malam ini. Jam 1.30 petang, saya keluar dari haus untuk membuka akaun Bank Sparkasse kerana sudah membuat janji temu dengan pegawai bank. Bank Sparkasse terletak tidak jauh dari Haus Hemma, jadi saya cuma jalan kaki sahaja. Jam 1.55 petang, Paula tiba di hadapan bank bersama basikalnya. Paula yang membantu saya berurusan dengan pegawai bank kerana lebih mudah. Paula mengajar saya cara untuk keluar dan transfer duit di sini. Bank Sparkasse memang buka tepat-tepat jam 2 petang selepas waktu rehat. Begitu tepati masa sekali. Kami dilayan dengan mesra oleh seorang pegawai bank berbangsa Jerman. Saya dibawa masuk ke biliknya untuk mengisi borang. Kalau di Malaysia, rasanya semua perkhidmatan buat di kaunter. Tapi di sini, kami siap dibawa masuk ke dalam pejabat gitu. Pegawai wanita itu offer jika kami nak minum air. Terbaiklah servis di sini. Layanannya juga mesra, cuma dia bercakap dalam bahasa Jerman, katanya bahasa Inggerisnya tak begitu bagus. Tapi saya rasa tak mungkin pegawai bank tak lancar bahasa Inggerisnya. Mereka mesti perlu berurusan dengan ramai orang yang tidak tahu berbahasa Jerman juga. Entahlah.

Alhamdulillah, dengan bantuan Paula, urusan bank menjadi mudah. Cuma perkara biasa yang jadi masalah sikit bila mereka tak tahu macam mana nak isi nama saya dalam borang. Mana nama pertama, mana nama keluarga. Saya pernah jelaskan kepada Paula dulu jadi Paula memberitahu pegawai tersebut dengan baik. Perkara yang kerap ditanya semasa saya isi borang juga ialah tentang kewarganegaraan saya, sama ada saya memiliki dua kerakyatan (United Kingdom) atau satu sahaja. Selesai menandatangani banyak borang di bank, saya kemudian pulang semula ke haus. Masa balik tu, Zira dah pun siap memasak lontong.

Jam 6.30 petang, kami bergerak ke Studhaus OTH untuk dinner. Saya memakai baju kurung memandangkan kami digalakkan untuk memakai pakaian tradisional. Zira cuma mengenakan dress labuh. Sampai di sana, tutor menyuruh saya untuk mencari bendera negara yang telah dicetak oleh mereka. Tampal di atas kertas dan tulis nama hidangan. Meja dibahagikan kepada tiga kategori; main dish, appetizer dan dessert. Saya meletakkan nasi impit saya di tengah-tengah meja main dish kerana kami sampai awal. Tak lama kemudian, Paula pun tiba sambil membawa kek coklat yang dibuatnya pagi tadi. Paula mengajak saya untuk minum softdrinks yang disediakan. Sudah tentulah bir juga banyak disediakan oleh pihak tutor.



Paula menuangkan air alkohol free, sejenis teh tapi masam rasanya. Apa yang pasti, saya tak akan minum lagi teh itu. Selepas itu, dia menyuruh saya mencuba air Spezi (Coke + Fanta) yang popular hanya di Jerman. Air Spezi ni saya boleh minum sebab lebih banyak rasa Coke saja. Paula juga memperkenalkan saya kepada seorang rakan lelakinya bernama Chris (kalau tak silap). Chris menghulurkan tangannya kepada saya. Saya meletakkan tangan di dada dan menunduk sedikit tanda hormat. Tapi Chris masih menghulurkan tangannya untuk tempoh yang lama. Saya menunduk sekali lagi tapi Chris masih lagi dengan tangannya. Saat itu adalah saat yang paling awkward dalam hidup saya. Alhamdulillah, Chris akhirnya mengalah dan menjatuhkan tangannya. Saya rasa bersalah pada dia, tapi yang haram tetap haram.


Malam itu juga, saya berkenalan dengan Courtney, pelajar dari UTAR Malaysia yang baru saja tiba pagi tadi. Saya juga sempat berbual-bual dengan pelajar-pelajar Malaysia berbangsa Cina yang belajar full-time di OTH. Sebab dalam 2-3 orang juga yang menjadi buddy rupanya. Selepas semua berkumpul, para tutor memberikan sepatah dua kata sebagai pembuka. Kemudian, mereka memanggil sesiapa yang memakai pakaian tradisional untuk tampil ke hadapan. Tak ramai pun yang memakai tradisional. Cuma Ami dari Jepun, Anja, Felia and the gang dari Indonesia dan saya saja rasanya. Tak tahulah Eropah ni memang tak ada pakaian tradisional atau mereka saja yang malas memakainya. Saya mula-mula malas nak bangun sebab segan, tapi Vesa dan Ariana dah menjerit nama saya dari belakang, jadi terpaksalah saya bangun ke depan. Kami mendapat tepukan untuk pemakaian kami pada malam ini.

Selepas itu, semua pelajar dijemput untuk mencuba pelbagai hidangan dari pelbagai negara. Saya mengajak Zira sebagai pegawai JAKIM saya untuk tengok makanan mana yang boleh dimakan dan makanan mana yang tak boleh dimakan. Kami lebih banyak mengambil appetizer dan dessert daripada main dish, sebab kebanyakan main dish dimasak dari babi atau daging haiwan yang tidak disembelih. Gulai ayam yang dibuat oleh Anja pun tak boleh saya makan sebab ayam tak halal. Ramai rakan-rakan yang sibuk mempromosikan negara masing-masing. Saya juga mempromosikan nasi impit kepada Paula, tapi responnya tak berapa baik. Katanya pedas sangat dan dia tak suka makanan pedas. Ada juga beberapa pelajar lain yang kata kuah kacang tu pedas. Tapi tak kurang juga yang kata sedap. Saya  juga sempat berkenalan dengan lebih ramai exchange student dan merasa makanan yang boleh dimakan.



Saya juga sempat berbual panjang dengan Juso (sebutan Huso) dari Bolivia. Sebab ketika itu orang ramai sedang berkumpul untuk mula berparti tapi saya sedang merenung satu persatu makanan yang tersisa lagi di meja hidangan. Juso bertanya makanan yang saya masak lalu saya membawanya ke nasi impit saya. Semua orang di sini tak tahu apa itu nasi impit dan kuah kacang. Jadi saya terpaksa menjelaskan proses pembuatannya. Juso kata sedap. Tak tahulah dia kata sedap untuk nak sedapkan hati saya atau memang betul-betul sedap. Selepas itu, Juso pula mempromosikan masakan dari negaranya. Saya tak boleh makan sebab ada babi. Juso seolah-olah terkejut kerana saya tak boleh makan babi. “Why?” soalnya. Dan mulalah penjelasan saya kepadanya tentang isu babi, makanan halal dan alkohol. Susah juga saya nak jelaskan secara terperinci kepadanya kerana dia memang langsung tak tahu-menahu. Saya memetik kisah Nabi Nuh yang membawa binatang ke dalam bahteranya dan babi ditugaskan untuk memakan najis binatang lain di dalam bahtera tersebut. Saya jelaskan lagi tentang isu-isu kebersihan. Untuk binatang lain pula, saya menjelaskan tentang isu sembelihan. Yang ini agak susah juga nak jelaskan bagi dia faham. Saya cuma kata “We need to say our God’s name during cutting (sebab saya cakap slaughter dia tak faham) the animals. It’s our belief.”

Juso menjadi lebih berminat tentang isu-isu pemakanan ni, jadi lebih banyak pertanyaan yang dilontarkannya. Saya pun ceritalah tentang arak yang memabukkan dan memudaratkan kesihatan, sebab itu Muslim tak boleh minum. Sebab kami pentingkan kebersihan. Dan segala macam fakta yang saya tahu, habis saya buka. Dari situ, perbualan kami masuk pula kepada bulan puasa dan sebagainya. Juso juga mula bercerita tentang negaranya selepas itu dan selepas mendengar ceritanya, Bolivia adalah satu negara yang saya harap saya dapat lawati suatu hari nanti. Katanya kalau saya datang dia akan jadi tour guide saya. Termasuk dia, dah dua orang dah offer nak jadi tour guide saya di negara masing-masing. Memang lama jugalah saya berbual dengan Juso sambil yang lain berparti.  

Disebabkan rasa macam dah lama tinggalkan Zira dan Paula, saya pun akhirnya meminta izinnya untuk kembali ke meja makan. Bagusnya buat dinner di Studhaus ni ialah ada Raum Der Stille (Room of Silence) yang boleh dijadikan bilik untuk saya solat Maghrib. Saya masih belum boleh sesuaikan diri untuk berwuduk di tandas kerana tiada paip di dalam tandas (cuma di sinki) dan orang Jerman tak suka tandas basah, jadi saya perlu mengelap semula tempat yang basah selepas berwuduk. Cuma masa solat sendirian dalam bilik tu boleh dengar jugalah bunyi muzik parti dari tingkat atas.
Saya kembali ke meja hidangan sekali lagi jika ada makanan yang masih boleh dicuba. Seorang pelajar dari Mexico menyuruh saya untuk mencuba Nachos dan sos mereka. Disebabkan Zira cuba, jadi saya pun mencubanya. Pedasnya tak dapat nak digambarkan dengan kata-kata. Selepas mencuba Nachos, Albiona (Kosovo) datang menghampiri saya. Dia menceritakan kisahnya yang tak sengaja termakan pork (dia seorang Muslim). Saya bertanya padanya, makanan apa yang ada pork tu. Katanya dari negara Mexico. Masa tu saya memang dah cuak sebab saya baru saya cuba Nachos dan sos dari Mexico. Anda tak dapat bayangkan perasaan saya masa tu. 

Saya menarik tangan Albiona dan menyuruh dia untuk menunjukkan hidangan apa yang dimakannya. Lalu dia pun menunjukkan semangkuk hidangan yang ada ketulan daging pork di dalamnya. Waktu itu, Tuhan saja yang tahu betapa leganya saya. Saya tahu saya sepatutnya berasa simpati juga untuk Albiona, tapi rasa simpati itu bercampur dengan keliru sebenarnya sebab dia sedang memegang arak dan dia memang minum arak. Saya nak suruh dia berkumur cuci mulut pun macam ada point ke? Saya cuma melahirkan sikit rasa simpati untuk memujuknya. Kalau ada pembaca yang tahu apa sepatutnya saya boleh buat dalam situasi macam ni, mungkin boleh kongsikan.

Selepas itu semua pelajar mula berkumpul, main game dan berdansa sambil minum arak. Saya cuma duduk di meja makan. Anja dan Felia juga ikut menari tapi bukan di tengah-tengah. Mereka menari di tepi saya. Siap Felia dan Courtney beberapa kali jugalah ajak saya menari. Memang taklah kan. Silap-silap viral pula video gadis berbaju kurung seronok berparti. Tapi saya boleh kata yang malam itu memang seronok sebab saya dapat bersembang dan bergurau dengan rakan-rakan yang lain.  Dah agak-agak jam 10 lebih, saya mengajak Zira untuk pulang sebab tak nak berlama-lama di situ. Mereka yang lain seperti biasa akan berparti sehingga lewat malam. Kadang saya tak faham macam mana mereka selalu ke bar/pub setiap malam tapi dapat bangun awal untuk ke kelas pagi. 

Kami berjalan kaki untuk pulang sebab kalau nak tunggu bas, perlu tunggu dalam 30 minit lagi. Angin malam memang menampar keras muka saya, tapi kami berdua berjaya pulang ke haus dengan selamat. Apa yang saya tak boleh berhenti fikir hari ini adalah rasa bersalah kepada Chris yang nak bersalaman dengan saya tadi dan situasi Albiona yang termakan pork tadi.

Apa pun, sampai kita bertemu lagi di penulisan seterusnya.

17 September 2019
Regensburg

No comments:

Post a Comment