Wednesday 11 September 2019

Sarapan Ala Hotel dan Permulaan Kelas di OTH Regensburg

Bismillahirrahmanirrahim.

Hari ini, sudah genap seminggu saya berada di Regensburg. Saya boleh katakan hari ini adalah permulaan fasa baru buat saya kerana kelas pertama saya di Jerman bermula hari ini. Hari ini juga sekolah di Jerman sudah kembali dibuka, jadi kami di Haus Hemma boleh mendapatkan sarapan kami setiap pagi bermula hari ini. Pagi saya bermula seawal jam 7.30. Saya dan Zira, salah seorang penghuni Haus Hemma yang baru pulang dari bercuti di London turun bersama untuk mendapatkan sarapan. Saya baru berkenalan dengannya semalam. Alhamdulillah, mudahlah urusan saya bila kenal dengan orang Melayu yang duduk serumah. 

Saya terkejut melihat sarapan yang disediakan, dah rasa macam duduk di hotel pula. Ada roti, jem dan toaster, cereal, buah-buahan, telur masin, yogurt, air panas dan jus oren yang disediakan. Mula-mula saya ingatkan telur masin tu buah tomato sebab warna merah. Rupa-rupanya telur masin di sini memang berwarna-warni. Ceria betul. Kata Zira, tukang masak hanya akan menyediakan sarapan yang sama setiap hari. Jadi hari ini saya makan cereal sahaja. Yang lain-lain boleh tunggu. Tidak lama kemudian, Felia dan Anja pun turun bersarapan. Waktu sarapan hanya dari jam 6 pagi hingga 8 pagi, jadi kalau nak sarapan memang kena turun awal semua.






Selesai bersarapan, saya dan Zira bergerak dulu ke OTH. Zira ni boleh dikatakan senior yang ambil Master di OTH. Tapi pesannya jangan panggil Akak. Jadi kami panggil Zira saja. Seperti biasa, kami menaiki bas dan Zira menunjukkan bangunan dan lokasi kelas intensif Bahasa Jerman saya. Felia dan Anja mengikuti kelas lain, tak sama dengan saya. Saya beruntung dapat kenal dengan Zira, senang urusan saya nak cari kelas. Kami tiba sangat awal dalam jam 8.25 pagi. Kelas bermula jam 9 pagi. Memang saya manusia terawal yang sampai. Tak lama kemudian barulah seorang demi seorang muncul di muka pintu hadapan kelas. Sebelum jam 9, Zira mengundur diri untuk ke kelas intensif Bahasa Jermannya di bangunan lain. Tahap bahasa Jermannya sudah tentulah lebih tinggi daripada saya. Walaupun saya dah pernah ambil bahasa Jerman sebelum ini, saya meminta untuk dimasukkan ke kelas Beginner sebab perlu ulangkaji semula. Kelas intensif Jerman kami tidak dikenakan sebarang bayaran, begitu juga dengan kelas-kelas lain yang bakal kami ikuti bulan depan.

Tak sampai 10 orang yang berada dalam kelas pagi ini. Sepatutnya ada lagi pelajar lain kalau ikut senarai nama, tapi tak tahulah kenapa yang lain tak muncul. Kemungkinan mereka sesat pun tinggi juga. Di sebelah kanan saya, seorang pelajar perempuan dari Columbia yang bernama Kamila. Di sebelah kiri saya pula, Ozzy dari Croatia. Pensyarah kami namanya Frau Irina. Saya terkejut juga kerana pensyarah memang bertutur dalam Deutch (bahasa Jerman) sepenuhnya. Nasiblah saya dah ambil bahasa Jerman di USM dulu, tahulah juga sikit-sikit asasnya. Tapi banyak juga terkial-kial nak kejar apa yang pensyarah ajar. Kamila di sebelah saya macam dah pakar sikit. Dia faham semua yang diajar dan boleh terangkan pada saya. 

Sepanjang kelas hari ini, banyak juga saya dipuji oleh Kamila dan Ozzy. Kata Kamila “You’re such a fast learner,” setelah melihat saya dapat tangkap dengan cepat selepas terkial-kial awalnya. Saya senyum saja acah humble. Ozzy pula memuji tulisan saya yang cantik. Padahal saya rasa itulah antara tulisan buruk versi nak cepat saya. Sebenarnya rasa seronok juga sebab orang-orang dari negara lain puji saya. Agak-agak, dah level harumkan nama Malaysia tak?

Dalam jam 10.15 pagi, pensyarah menamatkan kelas dan menyuruh kami untuk memuat turun satu aplikasi untuk belajar Deutch. Usai kelas, saya masih lagi berbual dengan Ozzy. Banyak cakap juga orangnya. Sampai dah nak keluar pintu bangunan pun, ada saja benda yang Ozzy nak cakap pada saya. Disebabkan saya rasa Ozzy ni macam orang yang tengah free, saya terus tanya jika dia nak join saya untuk ke kedai Euro Shop di area Stadt (city). Dan tekaan saya memang betul, dia memang bosan dan tak ada sebarang rancangan selepas kelas. Ozzy pantas bersetuju. Dia pun pernah ke Euro Shop, jadi dia akan membantu saya menunjukkan jalan.

Sebelum ke Stadt, Ozzy menyuruh saya untuk meminjam buku bahasa Jerman di perpustakaan saja. Jadi, tak perlulah saya bersusah-payah untuk membeli buku yang baru kerana saya boleh meminjamnya untuk tempoh sebulan. Alhamdulillah, jimat duit. Ozzy menunjukkan perpustakaan dan menyuruh saya bertanya pada petugas kaunter sementara dia pulang menghantar barang ke rumahnya yang terletak sangat hampir dengan OTH. Petugas di kaunter perpustakaan itu sangat mesra dan membantu saya untuk proses pinjaman buku. Setiap pelajar perlu mempunyai kad perpustakaan OTH untuk meminjam buku, jadi saya perlu mengisi borang dan mendaftar untuk membuat kad. Maka, secara rasmi dan tak dirancang, saya sudah memiliki kad perpustakaan merangkap kad pertama yang membuktikan saya merupakan pelajar OTH. Kad pelajar masih belum siap, ada kad perpustakaan pun jadilah. Bangga juga. Proses pinjaman buku langsung tidak mengambil masa yang lama. 


Selepas berjumpa Ozzy semula, kami pun berjalan ke area Stadt kerana Ozzy lebih suka berjalan kaki dan tidak ada pas bas lagi. Perjalanan ke Stadt tidak mengambil masa yang lama, rasanya tak lebih setengah jam. Sepanjang perjalanan, terlalu banyak benda yang kami bualkan tentang negara masing-masing. Mostly Ozzy yang bercakap, ada saja benda nak diceritakan tentang hometownnya.

Lalu di depan Arcaden, saya mengikut Ozzy masuk ke dalam. Arcaden ni merupakan satu pusat beli-belah yang rakyat Regensburg wajib kenal. Saya pelik kerana lokasi Euro Shop tu bukan di Arcaden, jadi saya maklumkan pada Ozzy selepas kami duduk di salah satu tempat duduk di situ. “Yes, it’s not around here. But you said you were cold just now so we sit here to get you warm up first.” Lebih kurang macam itulah dialognya. Saya cuma mengadu sejuk saja-saja untuk menggambarkan cuaca sejuk hari ini dan masih boleh teruskan perjalanan macam biasa. Tapi bila dia dah cakap macam tu, saya diam sajalah. Jadi kami ambil beberapa minit rehat di Arcaden sebelum teruskan perjalanan hanya disebabkan saya cakap saya sejuk. Haha.


Tidak lama kemudian, saya dan Ozzy pun sampai di Euro Shop. Memang benar seperti yang dikatakan, semua barang di dalam kedai itu berharga 1 Euro. Saya membeli selipar rumah, bateri, cermin dan beberapa barangan keperluan dengan harga 1 Euro setiap satu.


Setelah itu, kami singgah makan di sebuah kedai bakeri dan masih tak berhenti berbual. Ozzy menceritakan banyak kisah termasuk kisah ISIS dan pelarian Syria yang masuk ke Croatia. Dia siap menunjukkan saya lokasi negara-negara tertentu dalam Google Maps jika saya tak tahu. Cuaca hari ini juga menyebelahi kami pada tengah hari itu. Selalunya akan hujan sepanjang hari tapi hari ini tidak.

Tapi bila matahari mula panas menggila dan membakar posisi duduk kami di kedai bakeri itu, saya akhirnya mengajak Ozzy untuk pulang. Saya memilih untuk naik bas sebab lebih senang. Ozzy menunggu saya sehingga bas sampai dan kemudian pulang sendiri berjalan. Rasa macam jahat pula datang sekali balik asing-asing. Eheh.


Sewaktu dalam bas, saya membuka WhatsApp untuk membaca sebarang pesanan. Pesanan dari Zira yang ajak berjumpa di Stadt, pesanan dari Paula yang ajak keluar petang itu dan pesanan dari Imran yang ajak pergi ke Euro Shop. Terasa popular pula tiba-tiba. Pesanan yang terakhir tu terpaksa diabaikan sebab saya baru saja ke Euro Shop tadi. Rancangan dengan Paula juga terpaksa ditunda ke esok hari. Saya pulang ke haus untuk solat Zohor dan keluar semula ke Stadt untuk berjumpa dengan Zira.

Zira membawa saya ke pasaraya Norma untuk menunjukkan ayam halal. Kemudian, kami ke sebuah kedai bernama DM yang menjual pelbagai pilihan produk seperti sabun badan, syampu dan sebagainya. Harga barangan di DM juga jauh lebih murah. Terlalu banyak pilihan sampai saya pun tak tahu nak beli sabun yang mana. Kata Zira, kalau beli jenama DM sendiri pun boleh dapat lebih murah. Wangi pun wangi. Kalau di Malaysia, mungkin lebih kurang macam Watsons tapi jauh lebih besar dan banyak pilihan. Pelanggan Watsons mesti akan teruja kalau dapat masuk kedai DM ni. Zira juga sempat menunjukkan beberapa kedai pakaian yang menjadi pilihannya untuk membeli baju.

Selepas itu, kami masuk ke Kaufland dan dia menunjukkan saya mana nak beli beras, garam, telur, ayam halal dan macam-macam lagi. Hanya satu jenama saja yang menjual ayam halal di situ, yang saya lupa namanya. Tapi mula huruf W dan ada logo halal. Jadi kalau saya nak cari ayam lepas ni, saya boleh cari di Al-Medina Markt, Norma dan Kaufland. Mungkin saya lebih selesa memilih untuk beli di Al-Medina sebab di situ saya boleh ambil semua bahan tanpa was-was, semuanya halal. Selepas keliling kawasan, banyak info baru yang saya peroleh hari ini. Lepas ini saya dah tahu dah nak beli barangan di mana.

Sepatutnya, malam ini kami ada sesi Stammtisch (get together) lagi tapi di bar. Jadi macam biasa, saya buat jadual sendiri dengan ponteng. Kami sepatutnya berpiknik di taman, tapi mungkin sebab cuaca yang sering hujan jadi lokasinya diubah. Kalau piknik, saya pasti dah ikut serta. Anja dan Felia pun tak join malam ni, jadi ada geng. Side note saja, hari ini Anja puji saya cantik pakai tudung pink katanya. Sebab pagi ni saya dah pinjam seterika daripada Zira, jadi dah dapat seterika tudung. Eheh. Apa pun hari ini, saya rasa macam plot cerita saya di Regensburg ni dah berkembang sikit sebab dapat jumpa orang-orang yang banyak bantu saya untuk menyesuaikan diri di sini. Saya masih perlu menggunakan Google Maps untuk tengok lokasi bas ke tempat-tempat tertentu, sebab ada banyak bus stop dan nombor bas. Lama-lama nanti oklah tu. Baiklah, itu saja rasanya buat hari ini. 

Sampai bertemu lagi dalam penulisan seterusnya.

Regensburg 5:06 am 11 Sept
Malaysia 11:06 am 11 Sept

No comments:

Post a Comment