Sunday 29 January 2017

Di Balik Tabir Menguruskan Integrasi Borneo 5.0


Bismillihirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Harap saya masih belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Tahun Baru kepada semua! Eheh. Walaupun sudah nak masuk ke penghujung Januari. Saya nak berikan alasan kenapa saya tidak update blog untuk sekian lamanya. Moga alasan saya diterima. Sebenarnya, saya agak ‘sibuk’ menguruskan sebuah program universiti.

Program tersebut ialah Program Integrasi Borneo 5.0 (IB 5.0) yang dianjurkan oleh kolej kediaman Desasiswa Aman Damai Fajar Harapan, USM dengan kerjasama strategik daripada Kolej Cempaka, Universiti Malaysia Sarawak dan Kolej Tun Mustapha, Universiti Malaysia Sabah. Saya merupakan pengarah projek untuk program ini, jadi banyak benda yang perlu diselesaikan dari awal program hinggalah ke akhir program (alasan). Kenapa 5.0? Sebabnya, program ni merupakan satu program flagship iaitu program tahunan kolej kami dan sudah ada 4 siri dilaksanakan sebelum ini.

Bila bercakap tentang Sabah dan Sarawak, saya boleh kategorikan program ini sebagai satu program yang agak besar. Dari Penang ke Sarawak dan Sabah. Sebagai pengarah projek pula, sudah pastilah nak kena tengok dari sekecil-kecil hal hinggalah ke besar-besar hal. Dari segi surat-menyurat, penajaan, hadiah, sijil, penginapan, pengangkutan, aktiviti, modul dan macam-macam lagilah. Apa yang paling mencabar adalah saya diberitahu tentang program ini dalam pertengahan bulan November kalau tak silap dan tarikh program pada bulan Januari.

Buat program ke pergi bercuti?

Jadi dalam tempoh sebulan lebih (Disember), semua benda kena selesai. IB 5.0 ni lebih menekankan kepada pendidikan, di mana saya dan team IB pergi ke sekolah-sekolah di Sabah dan Sarawak untuk mengadakan program dan aktiviti berbentuk motivasi kepada pelajar sekolah. Kami pergi ke 2 buah sekolah di Sarawak iaitu SMK Engkilili dan SMK Bintulu. Di Sabah pula sebanyak 4 buah sekolah menengah iaitu SMK Putatan, SMK Mat Salleh, SMK Elopura Bestari, SMKA Tun Juhar dan sebuah sekolah rendah SK Labuk Subur di Sandakan. Program kami ni berlangsung selama 9 hari.

Hendak diceritakan dari segi pengurusan program, memang sangat mencabar. Apatah lagi apabila selalu dimarahi oleh pihak pengurusan. Eheh. Kawan-kawan selalu kata muka saya nampak stress dan nampak nak menangis, walhal saya tak ada menangis pun sepanjang pengendalian program. IB 5.0 ni adalah satu program yang sangat mencabar buat saya, kerana saya tak suka menjadi ketua atau orang penting dalam sesebuah program. Saya lebih suka buat kerja backstage seperti edit video, buat slide presentation. Ataupun kalau nak suruh buat kerja front stage, saya boleh jadi pengacara majlis tetapi yang ada teks. Kalau nak suruh spontan tu alamatnya hambarlah majlis tu nanti. Jadi bila diberikan jawatan secara paksarela sebagai pengarah projek ni, tipulah kalau saya kata tak hesitate. Tapi dalam masa yang sama, saya bersyukur sebab diberikan satu task yang out of my limit.

The biggest challenge adalah macam mana seseorang yang selama ini berada dalam satu zon selesa, untuk keluar daripada zon tersebut. Belajar nak berurusan dan bercakap dengan orang, menebalkan muka minta penajaan dan sebagainya. Dari segi kewangan pun sama, nak kena bajet harga itu inilah. Sekali lagi, saya bersyukur sebab saya bolehlah dikategorikan laju juga dalam bab kewangan. Walaupun Financial Accounting tu masih tunggang terbalik lagi. Tapi janganlah tanya soalan xyzabc macam Add Math tu. Terloponglah juga nanti.

Satu masalah yang agak berat juga ialah bulan Disember menandakan cuti sekolah. Maka agak sukarlah untuk saya dan team IB menghubungi pihak-pihak sekolah dan berurusan dengan mereka. Namun berkat kesungguhan team IB, alhamdulillah segala urusan dipermudahkan Allah. Dan satu yang paling saya berterima kasih adalah bantuan daripada Cikgu Azlan di bahagian Sandakan. Cikgu Azlan ni adalah kawan kepada salah seorang pihak pengurusan, Encik Akimi. Untuk program di Sandakan, memang Cikgu Azlanlah yang banyak turun padang dan berurusan dengan pihak-pihak sekolah. Beliau memang seorang yang sangat berdedikasi dan disegani. InsyaAllah saya akan lanjutkan cerita tentang Cikgu Azlan dalam entry-entry seterusnya.

Satu lagi cabaran adalah final exam yang jatuh pada 28 Disember – 6 Januari. Cerita final exam satu hal. Seperti yang pernah saya mention dalam entry lepas, bidang Management adalah satu bidang yang tough bagi saya kerana saya dulu seorang pelajar sastera. Apabila masuk ke bidang management macam culture shocklah juga kerana perlu belajar subjek pengiraan yang banyak seperti Business Statistics, Financial Accounting dan Microeconomics yang tak pernah saya ambil sebelum ini. STPM atau SPM dulu saya tak ambil pun subjek perakaunan atau ekonomi ni, jadi subjek-subjek ni memang sangat killer buat saya. Tapi, baru-baru ini, keputusan provisional USM sudah keluar yang menyatakan bahawa kita lulus atau gagal sahaja dalam setiap subjek. Saya boleh menarik nafas lega sedikit kerana alhamdulillah, lulus untuk semua subjek. Padahal memang dah cuak sebab ketiga-tiga subjek hardcore tu memang banyak tinggal kosong. You don’t know how much I’m dying to struggle for Management. Haha.

Apa yang cuba saya sampaikan adalah, menguruskan IB sewaktu peperiksaan adalah sangat mencabar. Apabila minta tolong orang lain, semua orang sibuk dengan alasan nak study. Bukanlah saya marah atau nak halang untuk mengulangkaji, cuma kita boleh nampak berapa peratus komitmen yang diberikan oleh orang lain terhadap program ini berdasarkan respon mereka terhadap permintaan kita. If there’s no will, there’s no way. Itu sahaja yang boleh saya cakap. Cewah, ada nada frust sedikit di situ.

Tetapi secara keseluruhan, alhamdulillah, team IB memberikan kerjasama yang sangat baik kepada saya. Shoutout to Encik Kimi, Nickson, Syafinah, Kak Yana, Kak Farah, Syafinaz dan Kak Sofi yang saya rasa paling banyak memberikan sumbangan besar dalam program ni (walaupun mereka tak baca blog ni). Adli, Ikhwan, Kak Intan, Kak Ema, Izani, Irshad, Esther, Kak Ana, Kak Syiqin, Luqman, Syuhada dan Roslan juga yang membantu. Yang lain-lain juga, tak dapatlah saya nak nyatakan semua nama di sini nanti tak habis entry ni.

Kalau nak diikutkan, banyak lagi yang nak diceritakan tentang pengurusan IB ni, but some things are better left untold. Eheh. Sebenarnya saya tak suka entry blog jadi panjang meleret. InsyaAllah, saya akan kongsikan tentang trip kami ke Sabah dan Sarawak dalam entry akan datang. Saya juga ada siapkan vlog trip kami, jadi jangan lupa tonton di YouTube channel saya. Semoga serba sedikit perkongsian ini memberikan manfaat buat yang membaca. InsyaAllah.



No comments:

Post a Comment