Tuesday 12 February 2013

Bukit Bendera: A Fascinating View




Alhamdulillah, sempena cuti seminggu ini saya dapat juga menjejakkan kaki di negeri Kedah tercinta. Jadi alang-alang berkumpul bersama keluarga, ibu bapa membawa saya bercuti ke Bukit Bendera yang terletak di Pulau Pinang. Seperti pemandangan di bukit-bukit yang lain, pemandangan di Bukit Bendera juga begitu indah. Tambahan lagi para pengunjung dibenarkan untuk melihat pemandangan melalui teropong dengan bayaran seringgit. 


Sejarahnya, Bukit Bendera ini dibangunkan oleh Francis Light sebagai 'signal' kepada kapal-kapal. Dengar cerita, dahulu kawasan ini terkenal dengan ladang strawberry tetapi kini sudah tidak ada lagi. Kebanyakan penjajah British membina banglo untuk kegunaan peribadi mereka pada abad ke-19 kerana keadaan iklim yang lebih sejuk berbanding kawasan bandar. Pada tahun 2009, seramai 500 penumpang pernah terkandas dalam kereta api yang disediakan selama empat jam. Harapnya, kejadian seperti itu tidak berulang lagi.











3 comments:

  1. saya pernah naik, tapi tracking dari kebun bunga... turun naik tram... hehehehe

    ReplyDelete
  2. I climbed up this hill twice, via the Moongate entrance near the Botanical Gardens, and then could not walk 'properly' for about a week after...and I went back again...yup, sunstroke fried my brain cells even back then...both times rode the tram down...yet to take the tram up hmmm :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wow.. amazing.. next time I'll try not to use the tram maybe..

      Delete