Tuesday 12 February 2013

Midnight Post - Insomnia


Bukanlah midnight pun sebenarnya. Jam sudah pun menunjukkan 1.47 pagi namun diri ini masih belum mengantuk dan tidak dapat tidur. Bercakap tentang susah tidur, terdapat sejenis penyakit yang boleh dikaitkan dengan situasi ini iaitu penyakit yang dikenali sebagai insomnia. 

Insomnia merupakan gangguan tidur pada waktu malam dan banyak berlaku terhadap golongan yang semakin lanjut usia. Yalah, semakin lanjut usia seseorang itu, semakin banyak perkara yang perlu difikirkan terutamanya bagi mereka yang sudah berkahwin. Nak fikir bagi makan anak lagi. Alhamdulillah saya dikurniakan ibu bapa yang prihatin akan kebajikan diri saya, tidak seperti sesetengah pihak yang kurang bernasib baik di luar sana.

Berbalik kepada insomnia tadi, antara tanda-tanda anda menghidapi penyakit ini adalah:

* sukar untuk tidur
* mudah tidur, kemudian terjaga dan tidak boleh tidur kembali
* terbangun awal pagi dan tidak boleh tidur kembali
* terasa letih atau mengantuk dan sering tertidur pada waktu siang 

Anda mempunyai tanda-tanda di atas? Lazimnya insomnia ni terjadi disebabkan gaya hidup seseorang yang sering memakan pelbagai jenis ubat-ubatan. Minum alkohol, pengambilan dadah dan rokok serta sejenisnya. Pendek kata gaya hidup yang tidak sihat. Tekanan hidup juga merupakan salah satu faktor penyumbang kepada penyakit ini. Mereka yang mempunyai masalah kesihatan dan masalah psikiatri turut terdedah kepada risiko menghidap insomnia. Pastikan persekitaran tidur kita sentiasa selesa supaya memudahkan proses tidur seharian.

InsyaAllah, antara tips yang boleh saya kongsikan ialah elakkan daripada tidur dengan perut yang terlalu kosong atau penuh. Selesaikan segala masalah tempat kerja atau sebagainya sebelum tidur. Jangan dibawa ke dalam tidur. 

Nah, untuk mereka yang mahu tidur, saya sarankan anda membaca buku yang membosankan atau bahan bacaan yang ringan seperti majalah. Buku-buku sejarah juga boleh. Cuba dengar muzik-muzik yang menenangkan dan mendayu-dayu, insyaAllah membantu. Susah-susah, bayangkan rupa kambing biri-biri dan kira seekor demi seekor. Cubalah. 

No comments:

Post a Comment