Friday 19 July 2013

Diari Pendek: Hadiah



Selesai bacaan Yasin di surau secara beramai-ramai pada pagi tadi, saya menyalami salah seorang cikgu yang duduk di belakang. Tanpa diduga, dia melemparkan senyuman yang penuh mesra dan bertanyakan khabar saya. Kemudian barulah saya ingat, dia baru kembali ke sekolah setelah berbulan-bulan cuti bersalin. Alhamdulillah, anaknya juga sihat. Saya doakan cikgu akan tabah dalam mengharungi liku-liku kehidupan yang mendatang di samping anak baru yang tercinta.


Pada waktu rehat pula, saya berjumpa salah seorang guru bahasa Melayu yang selama ini banyak membantu diri ini sepanjang di sekolah. Dia memberikan hadiah belated birthday kepada saya. Satu kejutan yang tidak pernah saya duga. Cikgu menghadiahkan sebuah novel Kau Yang Kucinta dan kain baju kurung yang belum siap, katanya dibeli di Pudu. MasyaAllah, rezeki Ramadhan saya.

Kata orang, dunia ini begitu menarik. Oleh itu hargailah setiap detik perjalanan hidup ini.

No comments:

Post a Comment