Thursday 14 August 2014

Jom Jadi Muslimah Bitrovert!



A bitovert is an individual who is a mixture of both parts, introvert and extrovert. Pertama kali saya ternampak perkataan ini di kulit belakang majalah Tunas Cipta yang mempromosikan sebuah buku dengan judul bitrovert. Dua saat berfikir, baru saya tahu perkataan ini ada kaitannya dengan perkataan introvert yang selalu kita guna. Kepada mereka yang mungkin tidak tahu maksud introvert, perkataan ini merujuk kepada seorang yang mempunyai karakter pendiam. Extrovert pula membawa maksud sebaliknya. Jadi sudah tentulah bitrovert menggabungkan kedua-dua elemen tersebut.

Saya memang suka mengenal pasti personaliti diri sendiri. I mean, macam mana kita nak kenal orang lain kalau tak bermula dengan diri kita sendiri kan? Tetapi saya cukup yakin, mungkin ramai yang akan bersetuju jika saya katakan bahawa proses mengenali diri sendiri kadang lebih rumit daripada mengenali orang lain.

So what does this have to do with muslimah? Senang ceritanya begini, sebagai muslimah tak bermakna kita tak boleh jadi extrovert iaitu peramah dan senang bergaul dengan orang lain. Dalam masa yang sama, tak salah juga untuk kita jadi introvert; pendiam, tetapi cuba kita tengok balik kedua-dua situasi tersebut. Dua-dua ada kelebihan dan kekurangan yang tersendiri. Saya bagi contoh untuk memudahkan pemahaman kalian.

Situasi 1

A merupakan seorang muslimah extrovert yang mempunyai ramai rakan perempuan. A cukup mudah untuk bergaul dengan semua orang. Sikap A yang mesra ini membuatkan dia terpaksa berkomunikasi dengan semua pihak, termasuklah kaum lelaki. Oleh itu, lelaki boleh mengenali peribadi A hanya berdasarkan sikap extrovertnya yang terlalu mudah untuk berkongsi cerita dengan semua orang. 

Sikap A yang peramah ini juga membuatkan A agak dikenali dalam kalangan masyarakat sekitar (rakan kolej, rakan sepejabat dan sebagainya). Secara tidak langsung, ada beberapa ikhwah yang jatuh cinta dengan peribadi A secara diam-diam. Mulalah A dapat konflik dalam percintaan. Dalam masa yang sama juga, A boleh juga wujudkan musuh yang tidak menyukai peribadinya. Tambahlah satu lagi konflik buat si A. 

Situasi 2

B merupakan seorang muslimah introvert yang cukup menjaga ikhtilat. Baguslah, si B tak perlu susah-payah memikirkan masalah ikhtilat dengan lelaki. Cukup hanya sekadar komunikasi dengan perempuan sahaja. Tetapi ketika di dalam kuliah, B susah untuk belajar disebabkan sikapnya yang pendiam. B hendak tanya soalan, segan pula. Takut apabila dia angkat tangan, banyak mata-mata yang memandangnya aneh. B hendak tanya soalan langsung pada penceramah, penceramahnya itu pula seorang lelaki. 

Apabila ditugaskan membuat tugasan berkumpulan dengan lelaki, lagilah susah untuk B berkomunikasi. B tertekan kerana kehadirannya seolah-olah tidak disedari dan sukar untuk dia mendapatkan apa yang dimahukannya.


See. Nampak tak kedua-dua situasi di atas? Kalau dulu, saya mungkin lebih termasuk ke dalam situasi yang hampir sama dengan si B. Nak jadi extrovert susah, jadi introvert pun susah. Jadi macam mana nak selesaikan masalah sikap kita? Sebagai muslimah, mestilah nak kena jaga syarak dan ikhtilat. Jadi adakah kita tidak boleh menyuarakan pendapat di khalayak umum?

Nope, Islam is simple. Cuma kita sendiri yang memilih jalan rumit. Kita yang buatkan Islam ni nampak macam kompleks. Seiring dengan zaman kita yang semakin maju ini, perhubungan lelaki dan perempuan sudah menjadi seakan-akan suatu keperluan dalam situasi dan masa yang tertentu. Tidak kiralah sama ada kita belajar atau bekerja, our surrounding involves both men and women.  Menjadi seorang bitrovert merupakan suatu bonus kepada muslimah sekiranya kita boleh mengawal peribadi kita dalam situasi tertentu.

Contoh macam si A tadi, dia perlulah belajar untuk kawal sikap peramahnya itu. Kenal pasti bila, siapa, kenapa dan bagaimana kondisi yang membolehkan komunikasi dengan lelaki. Kalau rasa benda-benda yang hendak kita cakap itu tidak penting, sebaiknya tak perlu cakap. Cukuplah kita ceritakan kisah harian kita hanya pada kaum sejenis kita sahaja. Cuba kurangkan bercakap dengan lelaki sedikit demi sedikit. Lama-kelamaan, insyaAllah, keperluan untuk bercakap dengan lelaki akan terhakis begitu saja. Mula-mula cuba memanglah agak janggal dan kita mungkin takut lukakan hati orang lain, tetapi lebih baik begitu daripada tercetusnya sesuatu yang lebih complicated di kemudian hari.

Kalau anda berada dalam situasi si B pula, nak buat macam mana? Believe me, I’ve been in that situation before. Lagi-lagi kalau nak menuntut ilmu, memang susah kalau kita ada terlebih banyak dos pemalu. Negara kita negara demokrasi, rakyat bebas bersuara. Eheh. Dalam menuntut ilmu, kita tak boleh bersikap pemalu sangat. Ingat tak apa yang cikgu-cikgu wajib pesan dulu? Kalau hendak berjaya, kena rajin bertanya.  We, muslimah, need to speak up! 

Kalau kita senyap saja, diri kita sendiri yang akan rugi. Pertanyaan yang membelenggu cuma mampu tersimpan rapi di dalam diri. Dalam kelas atau kuliah, apa kata kalau kita cuba jadikan diri kita seorang pelajar yang proaktif. Sekiranya ada perkara yang tidak difahami, angkat sahaja tangan untuk bertanya.

Kalau malu pun, selepas kelas kita beranikan diri untuk jumpa pensyarah dan selesaikan persoalan yang menari-nari rancak di minda kita. Apa yang penting, kita sentiasa tajdid (perbaharui) niat untuk menuntut ilmu kerana Allah SWT.  InsyaAllah Tuhan pasti akan mempermudahkan urusan mereka yang ingin menuntut ilmu kerana-Nya. Yakinlah dengan itu.

Jom jadi muslimah bitrovert, yang extrovert dan introvert dalam masa yang sama. Apa yang paling penting ialah sikap dan pembawaan diri kita perlulah sentiasa bercirikan muslimah dan tidak melanggar syariat Islam. Ada masanya kita perlu diam, ada masanya kita perlu bersuara. Tak bermakna kita muslimah, perlu duduk diam sahaja tanpa berbuat apa-apa. Muslimah pun kena siapkan diri juga untuk berjuang demi bangsa dan agama. Bukankah begitu?

2 comments:

  1. betul betu betul. Ana pun ada pendapat yang sama dengan awak. Terima kasih untuk bitrovert! Ilmu baru xD

    ReplyDelete
  2. ana setuju :D gabungkan both of that :)

    ReplyDelete