Sunday 27 August 2017

Tutorial Website Hack Dalam Masa Seminit

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum. Salam 5 Zulhijjah.

Untuk entry hari ini, saya cuma terdetik untuk berkongsi satu trick mudah yang rasanya semua orang boleh buat dalam masa tak sampai seminit pun. Secara tepatnya, trick ini bukanlah cara nak godam website atau blog orang lain, tetapi cara inilah yang digunakan oleh ramai orang untuk membuat fitnah di laman sosial zaman sekarang. Saya berikan contoh beberapa screenshot yang dikatakan fitnah media sosial ni.




Kenapa saya nak berkongsi trick dengan anda? Pertama, tujuannya sama sekali bukan untuk mengajar anda membuat fitnah di laman sosial ya. Setelah mempelajari trick ini, saya ingin pembaca sama-sama berfikir bahawa nak buat fitnah ni, semudah ABC. Dan supaya pembaca tidak mudah untuk percaya dengan screenshot dan fitnah alam maya. 

Okey, cara-cara untuk mendapatkan screenshot seperti ini mudah sahaja. Sebelum itu saya ingin mengingatkan bahawa cara ini cuma berkesan di browser anda sahaja untuk printscreen/screenshot dan tidak akan mengubah kandungan asal blog atau website. Dalam tutorial ini saya meminjam laman blog rakan saya sebagai rujukan.

Langkah Pertama: Buka browser dan pergi ke website/blog/Facebook dan laman sosial lain yang ingin anda hack. Contoh saya berikan ialah laman blog rakan saya ini.




Langkah Kedua: Copy dan paste javascript ini ke dalam browser anda.
Javascript:document.body.contentEditable='true'; document.designMode='on'; void 0



Langkah Ketiga: Kini, anda sudah boleh mengedit, memadam atau menulis apa-apa yang anda inginkan di laman tersebut.



Langkah Keempat (optional): Screenshot atau print screen dan paste ke dalam Paint. Save.

Macam mana? Anda sudah mencubanya? Senang bukan? Tapi saya harap anda tidaklah menggunakan trick ini untuk benda bukan-bukan pula. Sekarang, anda sudah tahu yang bukan semua berita di media sosial ini boleh dipercayai bulat-bulat. Ramai orang yang suka membuat fitnah untuk menjatuhkan satu pihak yang lain.

Saya sendiri tak faham. Kenapa orang sanggup menabur fitnah kepada orang lain? Firman Allah SWT dalam Al-Quran, “Dan berbuat fitnah lebih besar (dosanya) daripada membunuh.” (QS Al-Baqarah: 217) Saya harap pembaca blog Nafas Baru ni tak adalah buat kerja-kerja macam ni ya. Mungkin kalau ada, segeralah kita menginsafi diri. Sesungguhnya mereka yang berbuat fitnah ni, susah nanti nak jawab dengan Tuhan nanti.

Apa pun, tutorial ini cuma sekadar perkongsian semata-mata. Kalau nak belajar cara hack website yang sebenar, kena banyak belajar coding. Hacking ini sebenarnya boleh jadi benda yang buruk, tapi boleh juga jadi benda yang baik jika kita manfaatkan sebaiknya. Contohnya kalau nak retrieve kembali data-data penting dan sebagainya. Kalau tak ada sebarang keperluan tu, tak perlulah hack akaun orang lain. Terutamanya Instagram tu. Banyak sangat kes hacking Instagram sekarang ni. Bukannya bermanfaat pun.

Baiklah, sampai di situ saja entry kali ini. Jangan lupa like kedua-dua Facebook di bawah ini ya untuk update terkini. Terima kasih kerana membaca. Semoga hari anda hari ini lebih baik daripada semalam.

                                                                  

4 comments:

  1. Zaman skrg takleh percaya sgt apa yang org share kan sbb da sng nk hack2..

    ReplyDelete
  2. Huhuhu bikin takut pula tgok mcm nie.. Mcm2 fitnah kita leh tgok.. Smoga Allah menjauhkan kita daripada fitnah mcm nie.. Thanks for sharing .. kita kena ada ilmu mcm nie juga.. skrg mcm2 bole jadi..

    ReplyDelete